МВР

Пътна полиция

 

Мъртви зони

Мъртвият ъгъл е кошмар за шофьора

в-к "Стандарт", 30 юни 2005 г.

 

Сигурно на всеки шофьор му се е случвало да реши да изпревари колата пред него, когато внезапно чуе режещия писък на спирачки и нервния клаксон на друг участник в движението, който се е опитвал да изпревари вас.
"Откъде се взе пък този! Току-що погледнах в огледалото и нямаше никого. Нито пък го виждах отстрани. Сякаш изникна от нищото", недоумявате вие. Проблемът е в така наречения мъртъв ъгъл. Това е една ужасна черна дупка в огледалата за задно виждане, в която често се скриват изпреварващите ни автомобили и мотоциклети. Първоначално ги виждате, след това изчезват и не могат да бъдат открити нито директно встрани, нито в огледалото.
След мъничко, може би няколко секунди, в зависимост от разликата в скоростите, те се появяват в периферното ви зрение. Няколко секунди, които обаче могат да се окажат с доста драматични последствия.
При това мъртъв ъгъл има и от двете страни на автомобила.
Инструкторите по кормуване учат начинаещите шофьори да решават този проблем, като се извъртат встрани през рамо. Това обаче разконцентрира вниманието на водача. А освен това множество шофьори не си правят труда да се обръщат встрани.
Какво е решението на този проблем. Като начало най-важното е правилното регулиране на огледалата. При подходяща настройка модерните огледала с изпъкнали асферични стъкла могат да сведат мъртвия ъгъл до минимум. При по-старите модели с малки и плоски огледала обаче дори и при най-доброто регулиране ползата ще бъде минимална.
В магазините за допълнителни принадлежности може да се открие изобилие от всевъзможни "вълшебни" огледала с различна форма. Много малка част от тях обаче наистина водят до някакъв резултат. Повечето са напълно безполезни боклуци.
Автомобилните фирми също не стоят безучастни и работят по създаването на електронни системи за елиминиране на мъртвите зони. "Волво" е първият производител, който от началото на 2005 г. внедри в своите модели така наречената система BLIS. На практика това са миникамери за наблюдение на критичните зони. Когато в тези зони попадне някакво (в този момент невидимо за водача) превозно средство, последният ще бъде предупреден чрез ярък светлинен сигнал в конзолата на огледалото. Първоначално системата ще се предлага само срещу допълнително заплащане.
Компанията "Валео", която е един от най-големите производители на компоненти за автомобилната индустрия, планира в близко бъдеще да пусне на пазара система, използваща радар за следене на обстановката зад и встрани от автомобила. Докато това се превърне в реалност обаче, бихме ви препоръчали да си направите труда и да се огледате хубаво, преди да смените лентата на движение. За всеки случай.

Инж. Георги Колев

 

11f218b3-blspotsjpg