МВР

ГД "Национална полиция"

 

Новини

Служители на ГДНП и ОДМВР-Варна и Стара Загора задържаха мъж, обявен за общодържавно издирване

Работата продължава под надзора на прокуратурата

Действията са осъществени от служители на ГДНП и колегите им от ОДМВР- Варна и Стара Загора. 55-годишен мъж от Добрич, обявен за общодържавно издирване, е установен и задържан след операция на служители от сектор „Издирване“ на ГД „Национална полиция“ и техни колеги от ОДМВР-Варна и Стара Загора. Тя е проведена на 14 юли. Мъжът е установен на адрес в Стара Загора. При претърсване на  жилището, ползвано от него, са открити и иззети наркотични вещества и неистински документи за самоличност – фалшива лична карта, с която се е представял. Той е обявен за общодържавно издирване през 2009г. като извършител на 21 тежки криминални престъпления по чл. 201, чл. 206, чл. 209 и чл. 211 от Наказателния кодекс (измама в особено големи размери, обсебване и присвояване), извършени в различни области на страната. 

След 24-часовото задържане на мъжа във връзка с образувано досъдебно производство по описа на ОДМВР-Стара Загора, ще бъде изпълнена наложената му принудителна мярка „задържане“. 

Работата по случая продължава под надзора на прокуратурата.

15 юли 2019

Намаление на проявите на футболно хулиганство през първото полугодие на 2019 г.

През първото полугодие на 2019 година, 88 са били задържаните след спортни срещи запалянковци. За сравнение за същия период на миналата година задържаните са били 96. Това сочат обобщените данни на Националния център по сигурността на спортни мероприятия при Главната дирекция „Национална полиция“ за първите 6 месеца на 2019 г.

Почти двойно намаляване на случаите на използване на пиротехника по време на спортни събития се наблюдава при сравнение на двете първи полугодия – от 459 за първото полугодие на 2018 г. през първите шест месеца на тази година са регистрирани 283 случая.

Анализът показва, че до голяма степен това се дължи и на промените в Закона за опазване на обществения ред при провеждането на спортни мероприятия, вляезли в сила от есента на 2018 г., с които се въведоха нови мерки, с които се даде възможност за повишаване на ефективността на полицейската дейност.

Административнонаказателната дейност през първите 6 месеца на 2019 г. също е повлияла за постигане на тези резултати. Наказани са 48 лица, наложени са 45 принудителни административни мерки, 5 административнонаказателни мерки, 39 глоби и в 2 случая е наложено наказание „безвъзмезден труд в полза на обществото“.

Наложените принудителни административни мерки имат изключителен превантивен и възпиращ ефект, тъй като онези, на които се налагат, не могат да посещават футболни или спортни срещи за срок от една до пет години в България и чужбина.

09 юли 2019

Директорът на ГД „Национална полиция“ награди отличени служители

Работата не може да се измери с награди, на първо място  трябва да е вътрешното удовлетворение на всеки един от нас за добре свършената работа – с тези думи се обърна към колегите си директорът на Главната дирекция „Национална полиция“ главен комисар Христо Терзийски. Ден преди официалното честване на 140-ата годишнина  от създаването на Министерството на вътрешните работи, в ГДНП се състоя тържествена церемония, на която бяха отличени служители на дирекцията. По повод празника, бяха наградени общо 214 служители на ГДНП и Дирекция „Жандармерия“ и три колектива. 50 служители и трите колектива са отличени от министъра на МВР, от главния и административния секретари на МВР, а останалите служители са с награди от ръководството на ГД “Национална полиция“ .

04 юли 2019

Заместник-министър Балабанов: Стремим се да подобряваме показателите по отношение на пътнотранспортния травматизъм

Заместник-министърът на вътрешните работи Стефан Балабанов откри дискусия, посветена на търсенето на нови политики за превенция на шофирането под въздействие на алкохол. Тя се проведе в представителството на Европейската комисия в София и на нея присъстваха Матю Болдуин, зам.-директор на Генералната дирекция „Мобилност и транспорт“ към ЕК, Антонио Авеносо, изпълнителен директор на Европейския съвет за безопасност на транспорта, Малина Крумова, председател на Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата", представители на „Пътна полиция“, ГДНП и експерти по пътна безопасност.

В рамките на формата инспектор Мария Ботева от отдел „Пътна полиция“, ГДНП представи показатели, изведени от статистиката на дирекцията. През цялата 2018 година от екипите на Пътна полиция у нас са съставени над 1 380 000 фиша, електронни фиша, акта за установени административни нарушения по Закона за движение по пътищата и Кодекса на застраховането. За същия период, само наказателните постановления за шофиране след употреба на алкохол са над 4700. Общо 63 тежки пътнотранспортни произшествия са регистрирани миналата година, при които причината е била употребата на алкохол от водача. При тези произшествия животът си са загубили 6 души, а 82 са ранени. 

04 юли 2019

Резултати от проучването „Индекс за безопасно шофиране“

МВР е сред партньорите на проекта

Днес бяха представени резултатите от второто издание на проекта Индекс за безопасно шофиране - SDIndex (Safe Drive Index), в чийто фокус е изследване на поведението на водачите в България. Организатор на проекта е SDI, а партньори в него са министерствата на вътрешните работи, на транспорта, информационните технологии и съобщенията и на образованието и науката, както и Дружеството на психолозите в България. Според инспектор Мария Ботева от отдел „Пътна полиция“ в ГДНП,  изследването дава представа как водачите гледат на своята правоспособност и как оценяват останалите участници в движението по пътищата, от което може да се направят съответните допълнителни изводи.

Индексът за безопасно шофиране е национално проучване, което показва самооценката на водачите на автомобили на собствените им реакции и умения на пътя. За първи път тази година в него, освен водачите на леки автомобили, са включени и шофьорите на автобусите и товарните превозни средства.

96% от водачите на леки коли и 93% от управляващите камиони и автобуси се самоопределят като нискорискови.

Що се отнася до високорисковите водачи на леки коли, оказва се, че това са водачи с над 30 000 км годишен пробег, със стаж под 3 години, на  възраст между 18 и 24 години, както и тези с мощни коли, над 180 конски сили, и онези с по-ниско от средно образование. В групата на високорисковите водачи на автобуси и камиони отново попадат най-младите, на възраст 18-24 години, но имащи пробег от над 100 000 км годишно и онези с работен ден над 12 часа.

Изследването очертава профил и на още две категории водачи – на т. нар. бързаци или спийдъри и на нахалниците.

В групата на бързаците са 16% от анкетираните. Това са хора на възраст до 34 години, живеят в София, работят на високи позиции, имат стаж зад волана между 4 и 10 години, карат мощни коли, самоопределят се като високорискови и не проявяват толерантност на пътя. В групата на нахалниците влизат 5% от анкетираните. Те основно са мъже, до 34 години, но най-вече в интервала между 18 и 24 години, имат по-ниско от средно образование, карат мощни и скъпи коли, самоопределят се като високорискови и не проявяват толерантност на пътя.

Изследването обхваща и още един аспект от поведението на за водачите на товарни автомобили – само около една трета са тези, които при умора спират, за да починат, останалите предпочитат да увеличат скоростта, за да се концентрират в пътя, да говорят с колега по радиостанция или телефон, или да се изпреварват с колега на определени интервали, за да се разнообразяват.

03 юли 2019

Превенцията по пътна безопасност залегна в програмата за обмяна на опит с полицията на Райнланд-Пфалц

Превенцията по пътна безопасност намери своето място в Програмата за сътрудничество за 2019 г. между Министерството на вътрешните работи на България и Министерството на вътрешните работи и спорта на провинция Райнланд-Пфалц, Германия. По нея се работи от миналата година, като основният акцент са полицейските дейности по превенция

В рамките на Програмата бе организирано посещение на българска делегация в германската провинция. В нея участваха старши комисар Благородна Макева, заместник-директор на Главната дирекция „Национална полиция”, комисар Росен Рапчев, началник на отдел „Пътна полиция“ в ГДНП и главен експерт Цецка Желязкова от сектор „Международно сътрудничество и международни проекти” в ГДНП. Българската делегация беше приета в гр. Лудвигсхафен  от полицейския президент Томас Еблинг (Herr Polizeipräsident Thomas  Ebling). Пред българската делелегация той посочи, че сътрудничеството между двете вътрешни министерства продължава успешно и израз на отличната комуникация между полицейските експерти от двете страни.

Българската полицейска делегация беше поканена да наблюдава презентациите на органите за сигурност, които бяха част от програмата на празненствата за Деня на Райнланд-Пфалц.

Водената от старши комисар Макева делегация се запозна и с работата на Центъра по превенция в гр. Лудвигсхафен. Домакините изнесоха беседи и направиха презентации, свързани с превенцията по пътна безопасност и запознаха българските си колеги с дългосрочните програми и стратегии за превенция.

В полицейското училище в гр. Лудвигсхафен за българската делегация беше демонстрирана работата на системата Pro Vi da. Техниката е монтирана в небрандиран полицейски автомобил. Тя позволява да се измерва скорост, но и дистанция. Освен това във възможностите ѝ е да прави заснемане на дадено нарушение, а служителят има възможност за комуникация с други автомобили, дори по време на движение, с цел контрол на трафика.

02 юли 2019

Ред и начин на плащане на глоби по Закона за движението по пътищата

Глобите по Закона за движението по пътищата се заплащат САМО по сметката, посочена в електронния фиш, наказателното постановление или фиша. Не се допуска заплащане на глоба чрез пари в брой на мястото на извършването на нарушението или проверката. Ако глобата по фиш или наказателно постановление е за извършено нарушение преди 2019 г., ЗАДЪЛЖИТЕЛНО проверете коя е актуалната към момента банкова сметка, по която трябва да преведете дължимата сума.

Информация за актуалните банкови сметки за плащане на глобите по Закона за движението по пътищата може намерите на интернет страницата на Пътна полиция, в рубриката „Административни услуги“, тема: „Заплащане на дължими глоби за извършени нарушения“, подтема „Банкови сметки за плащане на глоби за извършени нарушения“.

Глобите може да се заплатят по един от следните начини:

  • чрез Портала за електронни административни услуги на Министерството на вътрешните работи (онлайн), който може да отворите тук;
  • чрез терминално устройство ПОС в структура на МВР. Списъкът на структурите на МВР, в които има ПОС може да видите тук, в рубриката „Административни услуги“, тема: „Заплащане на дължими глоби за извършени нарушения“, подтема „Картови плащания чрез терминални устройства ПОС на глоби по Закона за движението по пътищата в структури на МВР“;
  • в банка;
  • чрез пощенски запис;
  • чрез интернет банкиране;
  • чрез каси за парични преводи;
  • чрез КЕШ-терминали.

    Отразяването на плащането на глобата в системата на МВР е автоматизиран процес. Ако е допусната грешка при налагането на превода за глобата, този процес не се активизира и глобата остава в системата като неплатена. Тези грешки се отстраняват чрез разглеждането на всеки отделен случай след проверка за реално постъпили средства и други данни за превода, които да потвърдят, че той се отнася за конкретното задължение.

    Законът за движението по пътищата дава възможност на собственика или на този, на когото е предоставено моторното превозно средство, в 14-дневен срок от получаването на електронния фиш (серия „К“ за скорост) да заплати глобата или да предостави данни за извършителя на нарушението. Данните за извършителя на нарушението и копие от неговото свидетелство за управление на МПС се предоставят в съответната структура на МВР, издала електронния фиш, чрез писмена декларация на основание чл. 189, ал. 5 от Закона за движението по пътищата. В тези случаи на лицето, посочено в декларацията, се издава и изпраща електронен фиш за извършеното нарушение, а първоначално издаденият електронен фиш се анулира.

    Най-често допусканите грешки при плащане на електронен фиш, фиш или наказателно постановление са:

  • неправилно посочено име на задължено лице. ЗАДЪЛЖЕНОТО ЛИЦЕ е това, посочено в електронния фиш, фиша или наказателното постановление, а не това, което превежда средствата по глобата;
  • неправилно изписани имена на задълженото лице. Имената трябва да се изписват на официалния за страната език чрез използване на символи от официалната азбука, т.е. на български език на кирилица. Изключения се допускат само за чужди граждани, като при тях в преводното нареждане/вносната бележка за плащане от/към бюджета трябва да се попълнят имената със символите, използвани в електронния фиш, фиша, наказателното постановление;
  • неправилно посочен идентификатор (ЕГН, ЛНЧ, ЕИК). Ако в електронния фиш е посочено ЕГН на задълженото лице, то в платежния документ трябва да се посочи ЕГН. Съответно ако в електронния фиш е посочено ЕИК, то в платежния документ трябва да се посочи ЕИК;
  • независимо, че собственикът на МПС, с което е извършено нарушението, е подал писмена декларация на основание чл. 189, ал. 5 от Закона за движението по пътищата за анулиране на първоначално издадения електронен фиш, се извършва заплащане на глобата. След подаването на писмена декларация в законово установения 14-дневен срок от получаването на електронния фиш глобата не е дължима за собственика на МПС. Тя ще бъде дължима за посоченото в писмената декларация лице, след като издаденият на негово име нов електронен фиш му бъде връчен. Най-често описаната грешка се допуска от физическите (ЕТ) и юридическите лица;
  • независимо, че е подадена писмена декларация на основание чл. 189, ал. 5 от Закона за движението по пътищата за анулиране на първоначално издадения електронен фиш, собственикът на МПС предоставя електронния фиш на реалния извършител и той заплаща глобата, а не изчаква издаването и връчването на новия електронен фиш. Най-често описаната грешка се допуска от физическите (ЕТ) и юридическите лица;

    ЗАБЕЛЕЖКА: За описаните два случая е важно да се има предвид, че заплащането на електронен фиш, за който е подадена писмена декларация за анулирането му, създава проблеми както за собственика на МПС, с което е извършено нарушението, така и за реалния извършител на нарушението, а така също и за органите на МВР, които трябва да анулират единия и да издадат другия електронен фиш!

    - липса на серия на фиша или на електронния фиш. Те задължително имат серия, която трябва да се изпише в преводното нареждане/вносната бележка за плащане от/към бюджета;

  • липса на номер на фиша, електронния фиш или наказателното постановление. Често се изписват словесни изрази, в които липсва информация за конкретното задължение или серията и номерът са изписани последни и попадат извън максимално позволения брой знаци на съответния банков ред в преводното нареждане;
  • вместо номер на наказателното постановление се изписва номер на акта за установяване на административното нарушение или номер на автомобила, с който е извършено нарушението;
  • сумата за глобата е неточна;
  • сумата е платена в 70% от размера извън определения в чл. 189, ал. 9 на Закона за движението по пътищата срок. С 30% отстъпка може да се заплати САМО електронен фиш (серия „К“ за нарушение на скоростния режим) в определения от закона срок. За фишове и наказателни постановления отстъпка при плащането на глобата няма;
  • посочената банкова сметка е неправилна. Глобите по електронен фиш за нарушение на скоростта (серия „К“) се плащат по сметка, различна от сметката за фиш и наказателно постановление и от сметката за глоби по Кодекса за застраховането;
  • плащане на две и повече глоби с едно платежно нареждане. Недопустимо е плащането на електронен фиш и наказателно постановление, например, с едно платежно нареждане, както и по една и съща банкова сметка;
  • технически грешки, допуснати при изписването на име, ЕГН (ЕИК или ЛНЧ), номер на документ, и др.

Повече информация може да намерите на интернет страницата на Пътна полиция, в рубриката „Административни услуги“, тема „Заплащане на дължими глоби за извършени нарушения“.

02 юли 2019