МВР

ОД Перник

 

Пътен контрол

Скорост

      Водачите на пътни превозни средства са длъжни при избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие. 

      Водачите са длъжни да намалят скоростта и в случай на необход

имост да спрат, когато възникне опасност за движението.
(чл. 20 ал. 2, Закон за движението по пътищата)

      Над 90% от тежките катастрофи са в резултат на човешки грешки. Грешки умишлени, грешки поради невнимание, грешки поради незнание - защото никой не иска да загива от автомобил или да убива с автомобил.
 
Статистика...
      Поради неправилния избор на скорост за периода 2000-2009 година са настъпили 30252 пътнотранспортни произшествия, при които са загинали 4834 и са били наранени 36753 граждани.

През нощта
      В тъмната част на денонощието разстоянието на видимост е значително по-малко и скоростта следва да е такава, че автомобилът да спира в тази зона на видимост.
Да се научим да виждаме: надалеч, наблизо, нашироко и бързо, за да можем своевременно да реагираме.
 
Време за реакция
      Водачът зад волана реагира със закъснение на възникващите опасности:
когато ги очаква - за 0,4 сек.
когато не ги очаква - за над 1 сек.
когато е ядосан, разсеян, уморен и др. - за над 2 сек.
 
      При време за реакция 1 сек., още преди да започне спирането, автомобилът е изминал:
14 м. при скорост от 50 км/ч
25 м. при скорост от 90 км/ч
36 м. при скорост от 130 км/ч
 
Спирачен път
      Към изминатото разстояние за времето на реакция, като прибавим и спирачния път, се получава общото разстояние, което автомобилът изминава от момента на възприемане на опасността от страна на водача. Когато настилката е мокра, кална, заснежена или заледена, дължината на спирачния път нараства няколко пъти.
 
Скоростта
      Скоростта следва да се избира в съответствие със състоянието на водача, видимостта, конкретните пътни условия, разположението на останалите участници в движението.
      Над 50% от тежките катастрофи са вследствие на несъобразената и превишена скорост.
      Скоростта се намесва два пъти в катастрофата - веднъж като причина за катастрофата, когато водачът не може да спре своевременно или загубва управлението на автомобила, и втори път - при тежестта на последиците и травмите на пострадалите хора.
      Високата скорост при завоите увеличава риска от навлизане в лентата за насрещно движение под въздействието на центробежните сили, при което настъпва удар в друго МПС или напускане на платното за движение
 
Последствия
      Силата на удара в неподвижно препятствие е равнозначна на удар в земята при свободно падане от височина:
      10 метра - при скорост от 50 км/ч
      22 метра - при скорост от 75 км/ч
      40 метра - при скорост от 100 км/ч
 
      Когато автомобил удари пешеходец, вероятността от смъртоносен изход, в зависимост от скоростта, е:
      при 30 км/ч - опасността от смъртоносно нараняване е нищожна
      при 50 км/ч - загиват 50% от блъснатите пешеходци
      при 70 км/ч - загиват 100% от блъснатите пешеходци
 
Намаляване на последствията
      Водачи, ползвайте обезопасителни колани!
      Коланът намалява от 1,5 до 3 пъти тежестта на травмите при удар.
 
Оказване на първа помощ при пътнотранспортно произшествие
      1. Вземане на мерки за предупреждаване на останалите участници в движението за катастрофата.
      2. Възстановяване на дишането и спиране на кръвотечението на пострадалите
 
Причини за вдигане на крака от газта
      Връзката между скоростта и катастрофите е доказана. При спазване на скоростните режими броят на жертвите може да намалее с  до 30%. В случай на сблъсък скоростта увеличава тежестта на произшествието и е потенциален убиец.
      Високата скорост не пести много време при пътуване. За 100 км разстояние се пестят само 6 минути при скорост 150 км/ч вместо 130 км/ч.
 
Скоростта е заразителна
      Пазете се да не изпаднете под влияние на други водачи и да се включите след върволицата от автомобили, които карат бързо по пътя.

05 юли 2017

Мъртви зони

Мъртвият ъгъл е кошмар за шофьора
в-к "Стандарт", 30 юни 2005 г.


 Мъртви зони

      
      Сигурно на всеки шофьор му се е случвало да реши да изпревари колата пред него, когато внезапно чуе режещия писък на спирачки и нервния клаксон на друг участник в движението, който се е опитвал да изпревари вас. 
"Откъде се взе пък този! Току-що погледнах в огледалото и нямаше никого. Нито пък го виждах отстрани. Сякаш изникна от нищото", недоумявате вие. Проблемът е в така наречения мъртъв ъгъл. Това е една ужасна черна дупка в огледалата за задно виждане, в която често се скриват изпреварващите ни автомобили и мотоциклети. Първоначално ги виждате, след това изчезват и не могат да бъдат открити нито директно встрани, нито в огледалото. 
      След мъничко, може би няколко секунди, в зависимост от разликата в скоростите, те се появяват в периферното ви зрение. Няколко секунди, които обаче могат да се окажат с доста драматични последствия. 
      При това мъртъв ъгъл има и от двете страни на автомобила. 
      Инструкторите по кормуване учат начинаещите шофьори да решават този проблем, като се извъртат встрани през рамо. Това обаче разконцентрира вниманието на водача. А освен това множество шофьори не си правят труда да се обръщат встрани. 
      Какво е решението на този проблем. Като начало най-важното е правилното регулиране на огледалата. При подходяща настройка модерните огледала с изпъкнали асферични стъкла могат да сведат мъртвия ъгъл до минимум. При по-старите модели с малки и плоски огледала обаче дори и при най-доброто регулиране ползата ще бъде минимална.
      В магазините за допълнителни принадлежности може да се открие изобилие от всевъзможни "вълшебни" огледала с различна форма. Много малка част от тях обаче наистина водят до някакъв резултат. Повечето са напълно безполезни боклуци. 
      Автомобилните фирми също не стоят безучастни и работят по създаването на електронни системи за елиминиране на мъртвите зони. "Волво" е първият производител, който от началото на 2005 г. внедри в своите модели така наречената система BLIS. На практика това са миникамери за наблюдение на критичните зони. Когато в тези зони попадне някакво (в този момент невидимо за водача) превозно средство, последният ще бъде предупреден чрез ярък светлинен сигнал в конзолата на огледалото. Първоначално системата ще се предлага само срещу допълнително заплащане.
      Компанията "Валео", която е един от най-големите производители на компоненти за автомобилната индустрия, планира в близко бъдеще да пусне на пазара система, използваща радар за следене на обстановката зад и встрани от автомобила. Докато това се превърне в реалност обаче, бихме ви препоръчали да си направите труда и да се огледате хубаво, преди да смените лентата на движение. За всеки случай.

      Инж. Георги Колев

05 юли 2017

Предпазни колани

Водачите и пътниците в моторни превозни средства ... когато са в движение, използват обезопасителните колани, с които моторните превозни средства са оборудвани 

(чл. 137а, Закон за движението по пътищата)

 
Пътниците в моторни превозни средства ... когато са в движение, използват системи за обезопасяване, с които моторните превозни средства са оборудвани.
(чл. 137в, Закон за движението по пътищата)
________________________________________
 
Някои факти за коланите
• Коланите спасяват живот. Те са най-ефективното и най-евтиното пособие за безопасност на водачите и пътниците в превозните средства. Използването на предпазен колан може да повиши с 40-60% шанса за оцеляване след потенциално смъртоносна катастрофа 
• Изчисленията показват, че коланите са спасили най-малко 300 000 живота и са предотвратили повече от 9 милиона травми из високо моторизираните държави през последните 25 години
• Скорошни изследвания на Националната служба за безопасност на движението по пътищата на САЩ (NHTSA) разкриха, че от 330 000-те живота, спасени от технологии за безопасност в САЩ (в периода 1960-2002), повече от половината са спасени благодарение на обезопасителните колани. Коланите предотвратиха загубата на 14 500 живота в САЩ само през 2002 г.
• През последните 25 години, вследствие на повишената степен на използване на обезопасителни колани, смъртните случаи са намалели с 20% във Великобритания и Австралия, и с 25-30% в Германия
• В доста от високо моторизираните държави (Европа, САЩ, Япония) степента на използване на колани на предните седалки достига 80-90%, но съществуват и големи разлики, като в някои европейски страни тази степен е около 50-60%. По-рядко се използват коланите на задните седалки - често под 50%. Скорошно изследване на ЕС показа, че значително малцинство (20-34%) от водачите все още са съгласни с твърдението "Внимателният водач не се нуждае от колан".
• В големите държави, които тепърва се моторизират, в това число Китай, Индия и Бразилия, степента на използване на колани е много ниска, а контролът е слаб. Повторното въвеждане през 2004 г. на правила за коланите в Коста Рика, комбинирано с просветителна кампания за коланите доведе до 58% нарастване на степента на използване на колани.

     Санкции
• Неизползване на предпазен колан от водач - 50 лв. + 8 к.т.
• Неизползване на предпазен колан от пътник - 50 лв.

05 юли 2017

Алкохол

Водачът на пътно превозно средство е длъжен да не управлява пътно превозно средство под въздействието на алкохол, наркотици или други упойващи вещества.

(Чл. 5, ал. 3, т.1,  Закон за движението по пътищата)
 
Статистика...
За периода 2000-2008 г. са регистрирани 3536 тежки пътнотранспортни произшествия по вина на водачи, които са били под въздействието на алкохол. При тях са загинали  477 и били тежко ранени 4463 души.
През 2008г. са били установени 25604 случая на управление на МПС от водачи под въздействие на алкохол. От тях:
• 13938 водачи са били с концентрация на алкохол в кръвта от 0.5 до 1.2 на хиляда за което им е била наложена глоба и са били лишени от правоуправление за определен период.Наложените глоби са в размер на 4 913 285 лева, а общата продължителност на лишаване - 80 504 месеца.
• 11666 водачи са били с концентрация на алкохол в кръвта над 1.2 на хиляда. Преписките за тези случаи са предоставени на съответния съд по местоизвършване за отношение.
 
Много водачи смятат, че са в безопасност когато шофират със съдържание на алкохол в кръвта, което е под законовата граница. Те обаче не са прави: не е нужно да си пиян, за да бъдеш опасен на пътя. Рискът да попаднеш в пътнотранспортно произшествие нараства едновременно с количеството на алкохол в кръвта. Тъй като алкохолът пречи на мозъка да функционира пълноценно, дори едно питие може да повлияе на способностите за шофиране.
 
Въздействие на алкохола върху способностите за шофиране

      Ниво на алкохола 0,2-0,5 на хиляда
Преценката за дистанция и скорост на приближаващите превозни средства е изкривена. Водачът ще е склонен към поемане на по-големи рискове, особено при опасни маневри като изпреварване или шофиране прекалено близо до предното превозно средство.

      Ниво на алкохола 0,5-0,8 на хиляда
Зрението е засегнато, което води до забавена реакция при червен сигнал или стоп-светлини. Водачът е склонен да кара прекалено бързо или да преценява грешно разстоянията при наближаване на завой. За мотоциклетистите е трудно да карат по права линия.

      Ниво на алкохола над 0,8 на хиляда
Водачът е склонен да надценява способностите си. Зрението е дотолкова засегнато, че водачът може да не забележи навреме велосипедисти, пешеходци или паркирани коли, за да ги избегне.
      Ниво на алкохола в кръвта
Нивото на алкохола в кръвта зависи от много фактори: вид и количество на питието, пол, тегло, лични навици на консумация на алкохол, дали човекът се е хранил.
      Едно и също количество алкохол при различните хора ще доведе до различно ниво на алкохол.
      Алкохолът се неутрализира от организма със скорост от близо една единица на час. Ако човекът е пил много предната вечер, нивото на алкохол в кръвта му на следващата сутрин може все още да е над законовата граница. Процесът не може да се ускори с пиене на чай или кафе. Броенето на единици и опитите да се прецени нивото на алкохол в кръвта не са надеждни.
      Една "единица" алкохол приблизително и условно е равностойна на 1/4 литър бира, малка мярка концентрат или чаша вино.
 
Пример 1 за приблизително определяне на нивото на алкохола в кръвта
Мъж, който тежи 80 кг., изпива 1 литър бира с алкохолно съдържание от 5%. Теглото на телесните течности (в които се съдържа абсорбираният алкохол) е 70% от общото тегло. В нашия случай - 56 кг. Количеството на приетия чист алкохол е приблизително 40 гр. (1 л. бира = 800 гр., от които 5% се равняват на 40 гр.). За да се получи нивото на алкохол в кръвта, количеството чист алкохол се разделя на количеството телесни течности - 40:56=0,71. Нивото на алкохол в кръвта е 0,71 на хиляда.
 
Пример 2
Жена изпива 1 л. бира с алкохолно съдържание от 5%. Тук резултатът ще е много различен, защото жените тежат по-малко и телесните течности са само 60% от общото тегло. Ако дадената жена тежи 55 кг., телесните й течности ще тежат 33 кг. Тогава нивото на алкохол в кръвта ще бъде 40:33=1,21 на хиляда.
 
Санкции

По Закона за движението по пътищата 
Чл. 174. (1) Наказва се с лишаване от право да управлява моторно превозно средство, трамвай или самоходна машина за срок от 1 до 12 месеца и глоба от 200 до 500 лв., който управлява моторно превозно средство, трамвай или самоходна машина с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда до 1,2 на хиляда включително, установена с медицинско изследване и/или с техническо средство, определящо съдържанието на алкохол в кръвта чрез измерването му в издишвания въздух, а водач, придобил правоспособност за управление на моторни превозни средства от две години, и водач на моторно превозно средство за обществен превоз на хора и опасни товари - с лишаване от право да управлява моторно превозно средство от 2 до 12 месеца и глоба от 300 до 600 лв. 
(2) (Когато нарушението по ал. 1 е извършено повторно, наказанието е лишаване от право да управлява моторно превозно средство, трамвай или самоходна машина за срок от една до три години и глоба от 1000 до 2000 лв.
(3) Водач на моторно превозно средство, трамвай или самоходна машина, който откаже да му бъде извършена проверка с техническо средство за установяване употребата на алкохол или упойващи вещества или не изпълни предписанието за медицинско изследване на концентрацията на алкохол в кръвта му, се наказва с лишаване от право да управлява моторно превозно средство, трамвай или самоходна машина за срок от 12 до 18 месеца и глоба от 500 до 1000 лв.
(4) Редът, по който се установява употребата на алкохол или друго упойващо вещество, се определя от министъра на здравеопазването, от министъра на вътрешните работи и от министъра на правосъдието. 
чл. 177 (1) т.3 Наказва се с глоба от 100 до 300 лв. собственик, длъжностно лице или водач, който    допуска или предоставя управлението на моторно превозно средство на лице, което не притежава съответното свидетелство за управление, употребило е алкохол или друго упойващо вещество.                
                
По наказателния кодекс                    
Чл. 343б. (1) Който управлява моторно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта си над 1,2 на хиляда, установено по надлежния ред, се наказва с лишаване от свобода до една година.
(2) Който управлява моторно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта си над 0,5 на хиляда, установено по надлежния ред, след като е осъден с влязла в сила присъда за деянието по ал. 1, се наказва с лишаване от свобода до две години и с глоба от сто до триста лева.
(3) Който управлява моторно превозно средство след употреба на наркотични вещества или техни аналози, се наказва с лишаване от свобода до две години.
Чл. 343в. (1) Който управлява моторно превозно средство в срока на изтърпяване на наказанието лишаване от право да управлява моторно превозно средство, след като е наказан за същото деяние по административен ред, се наказва с лишаване от свобода до две години.
(2) Същото наказание се налага и на този, който в едногодишен срок от наказването му по административен ред за управление на моторно превозно средство без съответно свидетелство за управление извърши такова деяние.
Чл. 343г. Във всички случаи на чл. 343б и чл. 343в, ал. 1 съдът постановява и лишаване от право по чл. 37, т. 7 и може да постанови лишаване от право по т. 6.
 
Принудителни административни мерки
Чл. 171. За осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат следните принудителни административни мерки:
1. временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач:
а) за когото видимо се установи, че не отговаря на медицинските или психологическите изисквания - до отпадане на основанието за това;
б) който управлява моторно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда, установена с медицинско изследване или с техническо средство, определящо съдържанието на алкохол в кръвта чрез измерването му в издишания въздух, или е под въздействието на друго упойващо вещество, както и при отказ да бъде проверен с техническо средство или да даде кръв за медицинско изследване - до решаване на въпроса за отговорността му, но за не повече от 6 месеца; при наличие на медицинско изследване от кръвна проба по реда на чл. 174, ал. 4 установените стойности са определящи;
 
 

05 фев 2013