МВР

ОД Монтана

 

Какво трябва да знаем за стреса?

25 юни 2014

ЩО Е СТРЕС ?              
Стресът е нормална реакция на неестествено и непознато събитие. Казано по друг начин, стресовата реакция е естествен, инстинктивен отговор на човешкия организъм към онези неблагоприятни въздействия от заобикалящата действителност, които чрез своята интензивност, продължителност или неочакваност предизвикват състояние на физически и психичен дискомфорт. 
                  
ЩО Е СТРЕСОР ?
Всякакви физически или психически дразнители, които предизвикват посочената реакция.
 
СТРЕСЪТ МОЖЕ ДА ВИ ПОВЛИЯЕ ПО ЧЕТИРИ РАЗЛИЧНИ НАЧИНА:
 - физически, причинявайки главоболие или стомашни проблеми;
 - емоционално, създавайки напрежение и раздразнителност;
 - психически, нарушавайки логическото мислене и концентрацията;
 - поведенчески, повлиявайки върху начина, по който действате;
  
АКО ОТКРИВАТЕ ПОЗНАТИ СИМПТОМИ, КОИТО ВИ ПРИЧИНЯВАТ НЕПРИЯТЕН ДИСКОМФОРТ, ПОТЪРСЕТЕ ПОМОЩ ОТ СПЕЦИАЛИСТ – ПСИХОЛОГ.

ПРИЧИНИ ЗА СТРЕС
ИНДИВИДУАЛНИ
нереалистични изисквания към себе си
неспособност за правилно разпределяне на времето
липса на организация
чувство за неадекватност
завишена или занижена самооценка
нужда да имаш контрол
неспособност да поставяш задачи на други
финансови проблеми
грижи

МЕЖДУЛИЧНОСТНИ
нуждата да отговаряш на чужди очаквания            
изисквания за перфектност от страна на семейството и началниците
липса на самостоятелност в работата
работа с агресивни или манипулативни хора
липса на уважение от страна на другите
възприемането Ви като даденост
недопускане до вземане на решение

ОРГАНИЗАЦИОННИ    
бедна система за професионална комуникация
крайности в стила на управление
работа с неопитен колектив
незачитане на отделния индивид в организацията
липса на позитивна или критическа обратна връзка
толериране на конкурентност в колектива
заемане на длъжност, неотговаряща на квалификацията на служителя

НАЧИНИ ЗА СПРАВЯНЕ СЪС СТРЕСА 
АКТИВНО РЕШАВАНЕ НА ПРОБЛЕМА
ОБМИСЛЯНЕ: анализиране на проблема, търсене на решения, определяне на приоритети и цели, планиране.
ПОМОЩ ОТ ДРУГИ ХОРА: молене за помощ или съвет, представяне на своите желания и нужди, среща и разговор с някого, който е източник на стрес.
ОРГАНИЗАЦИЯТА: да кажеш на хората с власт за своите възгледи и идеи, да ги подпомогнеш във вземането на решение за промяна.        
АКТИВНО РАЗВЛЕЧЕНИЕ          
ХОРА: разговори на теми, които не са свързани с източника на стрес, помагане на някой друг.
ХОБИ: дейности, които Ви поддържат мисловно и физически зает /свирене на музикален инструмент, рисуване, колекциониране, писане на поезия или друго, пеене, танцуване, спорт, разходка/. 

ГРИЖА ЗА СЕБЕ СИ
ПОЧИВКА: правилно разпределяне на дено-нонощието с достатъчно време за почивка,  практикуване на упражнения за релаксация, почивката да се ползва далеч от стресорите.
ДИЕТА: подходяща храна, ограничаване на алкохол, кафе и цигари.
ЛУКСОВЕ: купуване на нещо приятно за Вас, среща с приятели на кафе или в ресторант, вземане на гореща баня, сауна, масаж.
    
ЕМОЦИОНАЛНА ЕКСПРЕСИЯ
ИЗРАЗЯВАНЕ НА ЧУВСТВА С ДУМИ: споделяне с приятел, колега или психолог, написване на лист на своите нецензурирани чувства, след което го скъсвате.
КАТАРЗИС: да си поплачете достатъчно, да си изкарате яда, без да нараните някого, насаме, като пищите, ругаете, ритате.    

ДИАГНОСТИКА НА ПРОФЕСИОНАЛНИЯ СТРЕС
Стресът не е болест. Той е нормална защитна реакция на организма, която обаче трябва да бъде управлявана от човека.
    
ПСИХОФИЗИОЛОГИЧНА СИМПТОМАТИКА
нарушения на сърдечния ритъм и честота, пристягане или болки в гръдната област /стенокардия/, задух, световъртеж; повишаване на кръвното налягане; напрежение на скелетната мускулатура; изтръпване на крайници; учестяване на дишане; понижение на сексуалните функции;  смущения на съня; повишена киселинност в стомаха; опадане на косата; нарастване на предразположеността на организма към инфекции; пародонтоза;  усещане на сухота в устата и засилено слюнкоотделяне;
   
ЕМОЦИОНАЛНА СИМПТОМАТИКА
подтиснатост, депресивно състояние; апатия; раздразнителност, сприхавост, заядливост; чувство за несигурност ; промяна на настроението; липса на самочувствие;

ПОВЕДЕНЧЕСКА СИМПТОМАТИКА 
злоупотреба с алкохол, цигари, успокоителни и сънотворни лекарства; преяждане; импулсивно поведение; свръхчувствителност към критика; отчуждаване, понижение ангажираността и лоялността към колектива; неудовлетвореност от работата, съчетана с ниска ефективност;

КОГНИТИВНА СИМПТОМАТИКА
понижена концентрация; блуждаене и блокиране на мисълта; неспособност за вземане на решение; стеснен обхват на вниманието;  Важно! Тези симптоми не трябва да са резултат от съществуващо вече заболяване.

КОГАТО СМЕ ПОД ВЛИЯНИЕ НА СТРЕС, НИЕ  НЕВОЛНО СЪЗДАВАМЕ ДОПЪЛНИТЕЛНИ ФАКТОРИ, КОИТО ОЩЕ ПОВЕЧЕ ЗАТРУДНЯВАТ СПРАВЯНЕТО НИ С ПРОБЛЕМА:
ПУШЕНЕ
НЕПРАВИЛНО ХРАНЕНЕ
ПРЕКОМЕРНА УПОТРЕБА НА АЛКОХОЛ
КОНФЛИКТИ В ПРОФЕСИОНАЛНАТА  СРЕДА
КОНФЛИКТИ В СЕМЕЙНАТА СРЕДА
НЕПРАВИЛЕН РЕЖИМ НА ТРУД И ПОЧИВКА
ОГРАНИЧАВАНЕ НА СОЦИАЛНИТЕ КОНТАКТИ
СТЕСНЯВАНЕ НА ЖИТЕЙСКАТА ПЕРСПЕКТИВА                        

 23 май 2017 | 16:45