МВР

ОД Габрово

 

Сектор „Пътна полиция“ Габрово: „Нека бъдем по-толерантни и отговорни на пътя!“

22 дек 2020

Безопасността на пътя е споделена отговорност!

През първите две седмици на месец декември  на територията, обслужвана от ОДМВР-Габрово, при пътно-транспортни произшествия са пострадали трима пешеходци. Трите инцидента са настъпили в тъмната част на денонощието.

Ежедневно екипите на сектор „Пътна полиция“ извършват проверки на водачи на ППС и пешеходци. За периода 01/13.12.2020 г. са проверени общо 2600 автомобила, като са констатирани 2168 нарушения, от тях 937 са за превишена скорост, 8 са водачите, управлявали след употреба на алкохол или наркотични вещества, неправоспособните водачи са 5, нарушения на велосипедисти-4; 33 са нарушения, извършени от пешеходци.

 

Безопасността на пътя е споделена отговорност!

 

ПРЕПОРЪКИ КЪМ ПЕШЕХОДЦИТЕ

СТАНЕТЕ ВИДИМИ ЗА ОСТАНАЛИТЕ УЧАСТНИЦИ В ДВИЖЕНИЕТО ПО ПЪТИЩАТА!

За своята лична безопасност се снабдете с връхни дрехи с вградени светлоотразителни елементи или използвайте светлоотразителна жилетка. Така отдалече ще бъдете видими за всички на пътя. Може да закрепите светлоотразителни елементи на връхната си дреха или на ръчния багаж.

Помнете, че когато сте с тъмни дрехи, сте трудно забележими и рискът от настъпването на пътен инцидент е много по-голям.

ПРЕПОРЪЧИТЕЛНО е да СТЕ ВИДИМИ ОТДАЛЕЧЕ, като се ОБОЗНАЧИТЕ СЪС СВЕТЛООТРАЗИТЕЛЕН ЕЛЕМЕНТ, закрепен за връхната дреха или ръчния багаж.

НЕ БЪРЗАЙТЕ ДА ПРЕСИЧАТЕ!

По пътищата има множество неосветени маршрути. Ако ви предстои да пресечете пътя на неосветен участък и забележите приближаващ автомобил, ИЗЧАКАЙТЕ ГО ДА ПРЕМИНЕ и едва тогава пресечете безопасно.

            Помнете, че водачът на автомобила ще ви забележи ЗНАЧИТЕЛНО ПО-КЪСНО, когато вече НЕ МОЖЕ ДА ВИ ПРЕДПАЗИ дори ДА СПРЕ!

ПРЕПОРЪЧИТЕЛНО е да пресичате на осветени участъци от пътя, но дори и тогава БЪДЕТЕ ВНИМАТЕЛНИ И НЕ БЪРЗАЙТЕ ДА ПРЕСЕЧЕТЕ ПЛАТНОТО!

БЪДЕТЕ ПРЕДПАЗЛИВИ НА ХЛЪЗГАВА НАСТИЛКА!

Не започвайте пресичане на заледено или заснежено пътно платно дори да ви се струва, че приближаващият автомобил е твърде далече.

Помнете, че движението през заледен и заснежен учатък е заначително по-бавно, а в стремежа си да преминете бързо преди автомобила, може да се подхлъзнете и да попаднете под гумите му.

Същевременно реалният спирачен път на превозното средство е значително удължен. При съчетание с намалена от снеговалеж или мъгла видимост шофьорът ще ви забележи непосредствено пред автомобила си, когато НЯМА ДА МОЖЕ ДА ВИ ПРЕДПАЗИ.

ПРЕПОРЪЧИТЕЛНО е ДА СТЕ ВНИМАТЕЛНИ ПРИ ДВИЖЕНИЕ ПО ХЛЪЗГАВА НАСТИЛКА!

ПРОЯВЕТЕ ТЪРПЕНИЕ НА СПИРКИТЕ НА МАСОВИЯ ГРАДСКИ ТРАНСПОРТ!

Когато заедно с много други хора чакате на спирката, не подхождайте към автобуса още преди да е спрял. През зимните месеци площта за чакане често е заледена. Блъскайки се с останалите, може да се подхлъзнете и да попаднете под колелата на спиращото превозно средство.

Не се опитвайте да догоните потеглящия автобус. Опасността от подхлъзване и падане е голяма.

Помнете, че в тъмното водачът на превозното средство трудно може да забележи на огледалото за обратно виждане опита ви за качване в последния момент. При слизане не бързайте веднага да пресечете пред автобуса. Съществува голяма ОПАСНОСТ ДА НЕ БЪДЕТЕ ЗАБЕЛЯЗАН/А от водача на автомобил, който в този момент заобикаля спрялото превозно средство. Огледайте се за пешеходна пътека или друго място за правилно пресичане при добра видимост в двете посоки.

ПРЕПОРЪЧИТЕЛНО е ДА СТЕ ТЪРПЕЛИВИ НА СПИРКИТЕ НА МАСОВИЯ ГРАДСКИ ТРАНСПОРТ!

ОСИГУРЕТЕ СИ ДОБЪР ОБЗОР И ВЪЗПРИЕМАНЕ НА ШУМА ПРИ ВАЛЕЖ!

Дебелите връхни дрехи, вдигнатите яки, шаловете и шапките, а в допълнение и слушалките на ушите ви правят по-бавни, трудно подвижни и по-слабо възприемащи заобикалящия ви свят като пешеходци. Това ограничава възможностите ви да наблюдавате и възприемате обстановката по пътя или улицата.

Помнете, че ушанката, шапката, шалът и слушалките пречат да чуете шума на двигателя на приближаващ автомобил. Звукът допълнително се поглъща при валеж, особено при обилен сняг. Бъдете нащрек и си осигурете максимално добро възприемане на шумовете от превозните средства.

ПРЕПОРЪЧИТЕЛНО е САМИ ДА СИ СЪЗДАДЕТЕ УСЛОВИЯ ЗА НАБЛЮДЕНИЕ НА ПЪТНАТА ОБСТАНОВКА И ВЪЗПРИЕМАНЕ НА ШУМА ПРИ ВАЛЕЖ!

ПАЗЕТЕ СЕ ОТ ЗАСТИГАЩИ ВИ АВТОМОБИЛИ!

Когато се движите пеша извън населените места, не забравяйте, че трябва да сте плътно вляво на платното срещу автомобилния поток, а при наличие на банкет – по него. Така ще може навреме да видите приближаващия автомобил и да вземете предпазни мерки.

Помнете, че водачът на приближаващия автомобил ще ви забележи МНОГО ПО-КЪСНО и НЯМА ДА МОЖЕ ДА ВИ ПРЕДПАЗИ дори ДА СПРЕ особено ако срещу него светят фаровете на друго превозно средство! Погрешно е да мислите, че шофьорът ще ви види и ще ви заобиколи.

ПРЕПОРЪЧИТЕЛНО е ДА СЕ ПАЗИТЕ САМИ ОТ ЗАСТИГАЩИ ВИ АВТОМОБИЛИ, а при поява в далечината на фарове в една от двете посоки – НЕЗАБАВНО ДА ИЗЛЕЗНЕТЕ ОТ ПЛАТНОТО ДО ОТМИНАВАНЕТО НА АВТОМОБИЛА!

ПАЗЕТЕ СЕ ПРИ НАМАЛЕНА ВИДИМОСТ!

Движещите се пеша при намалена видимост, особено при обилен снеговалеж, са още по-трудно забележими за шофьорите – и поради снежната пелена пред фаровете, и поради побелелите им връхни дрехи. В такава ситуация, за да не стане злополука, е много важно пешеходците да напуснат платното за движение или изчистената ивица от него до отминаването на приближаващ отпред или отзад автомобил. Подобна е ситуацията и при гъста мъгла.

Помнете, че водачите на приближаващите автомобили ви виждат много по-късно, отколкото предполагате.

ПРЕПОРЪЧИТЕЛНО Е ДА СТЕ ИЗВЪН ПЛАТНОТО ДО ОТМИНАВАНЕ НА АВТОМОБИЛА!


ПРЕПОРЪКИ КЪМ ВОДАЧИТЕ

*Когато на и край платното има пешеходци, винаги очаквайте изненадващо действие  от тяхна страна и внезапно навлизане на платното. В такива ситуации намалете скоростта и  бъдете готови да спрете и да предотвратите произшествие при внезапно навлизане на пешеходеца на платното. По тъмно се движете винаги със скорост, която да ви позволи да спрете в зоната на видимостта пред вас. Намалявайте скоростта при превключване от дълги на къси светлини. Така ще успеете да предпазите пешеходец, движещ се неправилно по платното.

*Ако на платното има възрастен човек, който пресича бавно, по-добре е да намалите скоростта и да го пропуснете, вместо да преминавате със същата скорост покрай него. Внимавайте дали движещите се отзад водачи ще го забележат и ще го предпазят. Добре е да им сигнализирате за опасност, включвайки за кратко аварийните светлини на вашия автомобил.

*Децата често пресичат улиците на неопределени за това места между кръстовищата, излизайки внезапно между паркирани автомобили. Когато се движите по улици с колони паркирани отстрани автомобили, намалете скоростта и се старайте да забележите симптомите за такова внезапно излизане на дете. Поддържайте по-голяма странична дистанция от паркираните коли, без да навлизате в насрещното движение.  Ако платното, по което се движите, пресекат деца, намалете скоростта и  бъдете в готовност за спиране, тъй като зад тях може да навлезе друго дете.

*Ако пешеходците са навлезли на платното на пешеходна пътека и в момента пресичат, намалете скоростта и спрете, за да ги пропуснете. Не забравяйте, че според Закона за движение по пътищата пешеходни пътеки на кръстовищата са и местата на платното, които се явяват продължение на тротоарите. Когато извършвате завой на кръстовище, давайте предимство на пресичащите пешеходци, а не се опитвайте бързо да извършите маневрата, преминавайки в опасна близост до тях..

*Не управлявайте агресивно, като се стремите да “сплашите” пешеходците, които се канят да навлязат на платното или да “изгоните“ онези, които вече пресичат. Скоростта винаги трябва да е такава, че да можете да спрете в зоната на видимостта.

*При пътуване по тъмно с автомобил, винаги очаквайте пред Вас на платното да се намират: пешеходец, който се движи неправилно, отдясно по платното, а не по банкета, при това трудно забележим, с  тъмни дрехи; също неправилно движещ се, криволичещ колоездач, чийто велосипед е без изправен фар и без светлоотразител, каруца без запален фенер и без светлоотразители. Изберете такава скорост, която да позволи реагиране  и спиране, без загуба на контрол на автомобила в зоната, осветявана от фаровете!  

*Когато вечер, на фарове, приближавате  към участък, под който има подлез за пешеходци, непременно намалете скоростта до максимално безопасната, за да може да реагирате на изненада. Дори подлезът да е осветен, винаги би трябвало да очаквате, че над него, по платното, ще се опита да пресече пешеходец - най-често възрастен или дете.

*Преминавайте бавно и предпазливо покрай спирките на обществения транспорт!  Те са места с концентрация на злополуки с пешеходци. Край  спирките на  автобуси, тролейбуси, трамваи е най-голяма вероятността пред Вашия автомобил внезапно да се появи на платното  забързан пешеходец, който не се е огледал преди да пресече. Слизащите от автобуса най-често  пресичат пред предната му броня без да се огледат. Затова още преди спирката непременно намалете скоростта и максимално увеличете страничната дистанция от заобикаляния от Вас спрял автобус в очакване на внезапно пресичане от пешеходец. Ако в момента от спрелия автобус слизат или в него се качват  хора, бъдете в очакване както пред автобуса, така и от отсрещния тротоар  през платното да се втурне  внезапно възрастен, дете.

 *Когато превключвате от дълги на къси светлини, преди разминаване с насрещен автомобил, намалявайте непременно скоростта до такива граници, че да можете да спрете, в случай че има пешеходец, препятствие, превозно средство пред автомобила Ви. Когато зрението Ви е затруднено от насрещните фарове, преди разминаването Вие попадате в „тъмна зона” с минимална или нулева видимост.

*Преобладаващата част от водачите нямат навика  да намаляват скоростта при движение в тъмната зона  и немалко от тях са изпадали в критични ситуации и пътни злополуки. Ако преди разминаване насрещният Ви колега  превключи прекалено отдалече /много повече от 150 метра разстояние/ от дълги на къси светлини, по-добре не последвайте примера му веднага, тъй като ще се наложи  да се движите на къси светлини в  т.нар. “тъмна зона” в доста дълъг участък, а това увеличава риска.


 22 декември 2020 | 11:37