МВР

ОД Габрово

 

19 октомври 2020

От сектор „Български документи за самоличност“ Габрово напомнят за удължения срок на валидност на личните документи

Уважаеми  граждани, напомняме Ви, че срокът на личните карти и свидетелствата за управление на МПС, изтичащ в периода 13.03.2020 - 31.10.2020 (включително) е продължен със 6 месеца съгласно Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г.

Няма удължаване на срока на валидност на лични карти и свидетелства за управлене на МПС, изтичащ след 01.11.2020 г. и те подлежат на подмяна в едномесечен срок. След изтичане на този срок, съгласно разпоредбите на Закона за българските лични документи е предвидена санкция – глоба.

Няма удължаване на срока за промяна на имена, ЕГН, пол, постоянен адрес или съществени и трайни изменения на образа. В срок до 30 дни лицето е длъжно да подаде заявление за издаване на нова лична карта при наличие на такива обстоятелства.

Няма удължаване на срока за връщане на международен паспорт. Паспортът се връща в тримесечен срок след изтичане на валидността му.

 

Често задавани въпроси, свързани с издаването на документи за самоличност:

Какъв е срокът за изпълнение на отделните видове поръчки?

Обикновена поръчка се изпълнява за срок до 30 дни.

Бърза поръчка до три работни дни.

Експресна поръчка до 8 работни часа.

Каква е стойността на отделните лични документи?

Стойността на личната карта с валидност 4 години е 13 лева за лица на възраст от 14 до 18 години.

Лична карта със срок на валидност 10 години за лице на възраст от 18 до 58 години е на стойност 18 лева.

Безсрочни лични карти се издават на лица, навършили 58-годишна възраст. Тяхната стойност е 11 лева.

Лица с намалена работоспособност и степен на увреждане 50 и над 50 % заплащат лична карта на стойност 2 лева. Решението на ТЕЛК трябва да бъде в срок или пожизнено /Лицата с трайно намалена работоспособност или вид степен на увреждане 50 на 100, на които намалената работоспособност е установена след навършване на възраст за придобиване право на пенсия за осигурителен стаж и възраст или са я навършили в срок на решението на ТЕЛК./.

Освобождават се от заплащане на такса при издаване на първа лична карта лицата от 14 до 16 години.

Освобождават се от заплащане на такса при издаване лична карта на лицата навършили 70-годишна възраст.

Стойността за издаване на паспорт на лице до 14-годишна възраст е 10 лева. За следващ паспорт на дете се заплащат 20 лева.

За паспорти на лица от 14 до 58-годишна възраст се заплащат 40 лева.

За паспорт на лице от 58 до 70-годишна възраст се заплащат 20 лева.

Паспортите за лица над 70-годишна възраст са на стойност 10 лева.

Лица с намалена работоспособност и степен на увреждане 50 и над 50 % заплащат паспорт на стойност 3 лева.

За бързо издаване на лична карта и паспорт, съответната такса се заплаща с увеличение 2 пъти, когато по искане на лицето, услугата се извършва в срок до 3 работни дни.

За експресно издаване на лична карта или паспорт, съответната такса се заплаща с увеличение 5 пъти, когато по искане на лицето услугата се извършва в срок до 8 работни часа.

Кога се издава първата лична карта?

Първа лична карта се издава на лицата, навършили 14-годишна възраст. Тя е със срок на валидност 4 години и е безплатна. Заявлението за нейното издаване се подава в срок до 30 дни след навършване на 14-годишна възраст.

Ако не е бил спазен срокът за издаване на първа лична карта, налагат ли се глоби?

Да. Съставя се акт за установяване на административно нарушение на единия родител, че не е направил необходимото за снабдяване с лична карта на лице, навършило 14-годишна възраст. Глобата е в размер от 20 до 150 лева.

В кои случаи се подменя личната карта?

След промяна на имена, ЕГН, пол, постоянен адрес или съществени и трайни изменения на образа, в срок от 30 дни лицето е длъжно да подаде заявление за издаване на нова лична карта.

В какъв срок трябва да се подаде заявление за издаване на нова лична карта, ако старата е с изтекъл срок или срокът предстои да изтече?

В случаите, когато личната карта е с изтекъл срок, повредена, унищожена, изгубена или открадната, лицето е длъжно в срок до 30 дни да подаде заявление за издаване на нова лична карта.

По искане на лицето нова лична карта може да се издаде и преди изтичане срока ѝ на валидност.

Ако старата ми лична карта е безсрочна, необходимо ли е да я подменям с нова?

Не е необходимо!

Кога се снемат пръстови отпечатъци?

Само при подаване на заявление за издаване на паспорт на лица над 12-годишна възраст.

Връща ли се документ с изтекъл срок на валидност? Да!

Българските лични документи се предават на органа, който ги е издал, при:

   - смърт на притежателя;

   - загубване на българско гражданство,

   - установяване, че документът е нередовен;

   - отпадане на основанието за тяхното издаване или ползване;

   - изтичане на тяхната валидност.

Паспорт се връща в тримесечен срок след изтичане на валидността му.

Ако документът не е върнат в срок глобата, която може да бъде наложена на лицето е от 20 до 150 лева.

Какво да предприемем, ако документите ни за самоличност са изгубени или откраднати?

При изгубване, кражба, повреждане или унищожаване на български личен документ сте длъжни в срок до три дни да заявите това пред най-близката служба на Министерство на вътрешните работи или РУ.

Там ще попълните декларация по образец, въз основа на която документът ще бъде обявен за невалиден с цел предотвратяване на злоупотреба с него.

В едномесечен срок следва да предприемете действия за снабдяване с нова лична карта.

Ако притежателят сам намери документа си, той е длъжен да се яви в някое от звената “Български документи за самоличност” в ОД на МВР или РУ по постоянен адрес и да го представи.

Използването на невалиден документ е нарушение и се санкционира.

Изображения

 19 октомври 2020 | 14:37