МВР

Дирекция "НС 112"

 

112 в България

Националната система 112 включва шест центъра за приемане и обслужване на спешни повиквания към телефон 112, които са изградени във всеки от районите за планиране, определени със закона за регионалното развитие – София, Русе, Монтана, Бургас, Кърджали и Варна.

Пилотният образец на телефон 112 стартира през юли 2007 г. в столицата. С неговото разширение от 3 юли 2008 г. той обхвана и областите София, Софийска, Кюстендил, Перник и Благоевград. От 3 юли 2008 г. в реална експлоятация е център 112 – Русе, който обслужва областите Русе, Силистра, Разград, Велико Търново и Габрово. Центъровете 112 в Монтана и Бургас отвориха врати на 28 август 2008 г. и обслужват Северозападния район за планиране (областите Монтана, Враца, Видин, Плевен и Ловеч) и Югоизточен район на планиране (областите Бургас, Сливен, Стара Загора и Ямбол). Със стартирането на районните центръве 112 в Кърджали и Варна на 30 септември 2008 г., телефон 112 в България има 100% национално покритие и е достъпен от всяка точка на страната.

Центровете 112 са взаимно заменяеми. Системата е 100% хомогенна, което прави възможно всеки център да приема повиквания от всяка точка в страната (включително географски области извън съответния район за планиране). Гражданите се обслужват по един и същ начин във всички центрове, което прави системата 112 много гъвкава в два случая. Първо, ако няма свободни оператори в един център, обажданията се пренасочват автоматично към свободни оператори в друг център. Второ, ако един от центровете не е достъпен поради повреда, обажданията към него се пренасочват към друг център.

Данните за местоположението на повикващия се предоставят от телекомуникационните оператори. В центровете 112 се получава информация за местоположението на повикващия автоматично в момента на приемане на повикването от оператор (call taker), чрез “push” метод. Точността за мобилните оператори е на ниво клетка.

Единният телефонен номер 112 беше въведен успоредно със съществуващите национални номера за спешни повиквания, които ще продължат да функционират, докато 112 стане популярен сред българските граждани. Въвеждането на 112 максимално улеснява хората, защото спестява време, ресурс и при нужда те трудно се ориентират кой от спешните номера 150, 160, 165 или 166 да изберат. В системата 112 са включени Министерството на вътрешните работи – Полиция, Пожарна безопасност и защита на населението; Министерството на здравеопазването - Спешна медицинска помощ и НМКЦ; Министерството на транспорта - Морска администрация „Морско спасяване” и Български червен кръст - Планинска спасителна служба.

От юли 2007 г. телефон 112 в България има национален символ - запазен графичен знак, визуализиращ по високохудожествен начин представата за осъществяване на бързи контакти при възникване на извънредни ситуации. Логото на телефон 112 е на младия графичен дизайнер Георги Павлов от Сливен и е избрано измежду 120 проекта на 53 автори.

Районен Център 112 - Монтана

Районен Център 112 - Русе

Районен Център 112 - Варна

Районен Център 112 - София

Районен Център 112 - Кърджали

Районен Център 112 - Бургас

От 30 септември 2011 г. спешните повиквания от телефони 150, 160 и 166 - Спешна медицинска помощ, Полиция и Пожарна безопасност и защита на населението - са пренасочени към телефон 112. Те продължават да функционират, но когато бъдат набирани, обажданията постъпват в центровете 112.

Новини

Кметът на София и директорът на ДНС 112 подписаха споразумение за сътрудничество

С неговото подписване се отбелязва нов етап в сътрудничеството между двете ведомства за оказване на помощ и превенция при защита на столичани.

Кметът на София Йорданка Фандъкова и директорът на "Националната система 112" - МВР Цветомир Цеков подписаха споразумение за сътрудничество. С неговото подписване се отбелязва нов етап в сътрудничеството между двете ведомства за оказване на помощ и превенция при защита на столичани,  съобщи Цветомир Цеков и отбеляза, че допълват съществуващото споразумение с по-ясни и разширени отговорности за оказване на помощ.

Сигналите, подавани на телефон 112 към структурите на Столичната община  са два типа - от компетенциите на общинските администрации и сигнали от компетенциите на службите за спешно реагиране (пожарна безопасност и защита на населението, полиция, спешна медицинска помощ, Планинска спасителна служба) и са свързани с помощта и ресурса, който оказва СО на тези служби. Първият тип обаждания за първото полугодие на 2019 г. са 14 140, а вторите - около 10 000, посочи Цеков и благодари за доброто сътрудничество със служителите на Столична община. Най-много са регистрираните сигнали, свързани с престъпленията против личността, пожарите, транспортните произшествия, инцидентите с животни и медицинските инциденти (възникнали на територията на детски заведения, училища и общински сгради).

„За мен и екипа на Столична община сигурността и спокойствието на гражданите са много важен приоритет. Ето защо създадохме и работим по иновативни и успешни модели за реакция  при кризи и превенция, като създаването на първата у нас общинска полиция и дирекция „Аварийна помощ и превенция“.  Благодарение на изградите работни станции на системата 112 в центровете за видеонаблюдение на Столична община се намалява времето за реакция при извънредна ситуация, със СДВР и СДПБЗН работим като един екип, като помагаме директно на гражданите“, каза кметът на София Йорданка Фандъкова. Тя посети Районен център 112 София, където се запозна с механизма на приемане, обработване и предаване на сигналите към службите за спешно реагиране и общинските администрации, разговаря с оператори и им благодари за професионализма и всеотдайната работа.

11 юли 2019

Как работи телефон 112

Кога звъним на 112