МВР

Дирекция "НС 112"

 

112 в България

Националната система 112 включва шест центъра за приемане и обслужване на спешни повиквания към телефон 112, които са изградени във всеки от районите за планиране, определени със закона за регионалното развитие – София, Русе, Монтана, Бургас, Кърджали и Варна.

Пилотният образец на телефон 112 стартира през юли 2007 г. в столицата. С неговото разширение от 3 юли 2008 г. той обхвана и областите София, Софийска, Кюстендил, Перник и Благоевград. От 3 юли 2008 г. в реална експлоятация е център 112 – Русе, който обслужва областите Русе, Силистра, Разград, Велико Търново и Габрово. Центъровете 112 в Монтана и Бургас отвориха врати на 28 август 2008 г. и обслужват Северозападния район за планиране (областите Монтана, Враца, Видин, Плевен и Ловеч) и Югоизточен район на планиране (областите Бургас, Сливен, Стара Загора и Ямбол). Със стартирането на районните центръве 112 в Кърджали и Варна на 30 септември 2008 г., телефон 112 в България има 100% национално покритие и е достъпен от всяка точка на страната.

Центровете 112 са взаимно заменяеми. Системата е 100% хомогенна, което прави възможно всеки център да приема повиквания от всяка точка в страната (включително географски области извън съответния район за планиране). Гражданите се обслужват по един и същ начин във всички центрове, което прави системата 112 много гъвкава в два случая. Първо, ако няма свободни оператори в един център, обажданията се пренасочват автоматично към свободни оператори в друг център. Второ, ако един от центровете не е достъпен поради повреда, обажданията към него се пренасочват към друг център.

Данните за местоположението на повикващия се предоставят от телекомуникационните оператори. В центровете 112 се получава информация за местоположението на повикващия автоматично в момента на приемане на повикването от оператор (call taker), чрез “push” метод. Точността за мобилните оператори е на ниво клетка.

Единният телефонен номер 112 беше въведен успоредно със съществуващите национални номера за спешни повиквания, които ще продължат да функционират, докато 112 стане популярен сред българските граждани. Въвеждането на 112 максимално улеснява хората, защото спестява време, ресурс и при нужда те трудно се ориентират кой от спешните номера 150, 160, 165 или 166 да изберат. В системата 112 са включени Министерството на вътрешните работи – Полиция, Пожарна безопасност и защита на населението; Министерството на здравеопазването - Спешна медицинска помощ и НМКЦ; Министерството на транспорта - Морска администрация „Морско спасяване” и Български червен кръст - Планинска спасителна служба.

От юли 2007 г. телефон 112 в България има национален символ - запазен графичен знак, визуализиращ по високохудожествен начин представата за осъществяване на бързи контакти при възникване на извънредни ситуации. Логото на телефон 112 е на младия графичен дизайнер Георги Павлов от Сливен и е избрано измежду 120 проекта на 53 автори.

Районен Център 112 - Монтана

Районен Център 112 - Русе

Районен Център 112 - Варна

Районен Център 112 - София

Районен Център 112 - Кърджали

Районен Център 112 - Бургас

От 30 септември 2011 г. спешните повиквания от телефони 150, 160 и 166 - Спешна медицинска помощ, Полиция и Пожарна безопасност и защита на населението - са пренасочени към телефон 112. Те продължават да функционират, но когато бъдат набирани, обажданията постъпват в центровете 112.

Новини

Нерегламентираните повиквания към ЕЕНСП 112 се санкционират

От началото на годината в Национална система 112 са регистрирани  обаждания от над 120 граждани, злоупотребяващи с услугата 112. Най-много от тях са регистрирани в Районните центрове 112 в Бургас (38) и София (30),  най-малко (3) – в Русе. Случаите са подадени на областните дирекции на МВР за търсене на административно наказателна отговорност и отговорност по Наказателния кодекс.

Тридесет и два са изготвените до момента актове за установяване на административни нарушения (АУАН).

В края на месец май, ОДМВР-Перник е съставила АУАН и е издала Наказателно постановление на гражданин от гр. Трън за нарушение на чл. 28, ал.1 от Закона за Националната система за спешни повиквания с единен европейски номер 112 (ЗНССПЕЕН 112) и е наложила глоба в размер на 2 000 лева. Последният санкциониран гражданин е от гр. Якоруда за това, че е осъществил 428 нерегламентирани обаждания към ЕЕНСП 112.

ЗНССПЕЕН 112 предвижда наказания за неверни или заблуждаващи съобщения и сигнали за помощ - който предава чрез ЕЕН 112 неверни или заблуждаващи съобщения и сигнали за помощ, се наказва с глоба от 2000 до 5000 лв., ако не подлежи на по-тежко наказание, а когато са мобилизирани ресурси на службите за спешно реагиране, наказанието е глоба от 10 000 до 20 000 лв., ако не подлежи на по-тежко наказание, както и обезщетение за причинените на службите за спешно реагиране вреди.

Глоба от 1000 лв. е предвидена, когато с предварително записано съобщение чрез електронно устройство, автоматично се  избира телефонен номер 112, ако не подлежи на по-тежко наказание.

При повторно нарушение се налага глоба или имуществена санкция в двоен размер.

12 юни 2019

Директорът на „Национална система 112“ Цветомир Цеков участва в пресконференция по Проект за дооизграждане на системите за ранно предупреждение и оповестяване на населението при бедствия

Пресконференцията по Проект „Доизграждане на системите за ранно предупреждение и оповестяване на населението и органите за управление за действия при извънредни ситуации, свързани със защитата на „Европейската критична инфраструктура” на територията на гр. Стара Загора и гр. Гълъбово” беше открита от зам.-министърът на вътрешните работи г-н Милко Бернер. Той отбеляза, че с изпълнението на този проект  ще се запълнят отдавна идентифицирани проблеми, свързани със системите за ранно оповестяване в двата града. Целта е осигуряване на ранно оповестяване на органите на местната власт, населението и координация на структурите за реагиране, допълни зам.-министър Бернер.

В случаи на опасност или възникване на бедствия, кризи и инциденти в обекти от критичната инфраструктура, гражданите ще бъдат своевременно оповестени чрез акустични сигнали и гласова информация с указания за поведение и действия, уточни директорът на Дирекция „Комуникационни и информационни системи” г-н Младен Петров. Той съобщи, че подобна съвременна система е изградена в 10 областни града и в 10-км зона около АЕЦ Козлодуй, където са подменени изградените преди десетилетия системи. С изпълнението на този проект ще се увеличи до 39,3% възможността за оповестяване на населението в страната и ще се увеличи капацитетът за управление рискове и кризи - подготовка за защита на населението при терористични нападения, здравето на хората, живеещи в районите с риск от аварии и на обекти от европейската инфраструктура, поясни Петров. Освен изграждане на сирени и записи за вида опасност, в проекта се предвижда и обучение на служителите, които да ползват и администрират сиренната система, както и служители от общинската администрация.

В своето изказване директорът на „Национална система 112“ Цветомир Цеков подчерта, че въвеждането на така наречения Reverse 112 - системи за масово оповестяване е част законодателния пакет на Европейския кодекс за електронните съобщения, приет в края на 2018 г. Това означава, че с осигуряването на широколентов обмен на информация в мрежата на НС 112 и възможностите за надграждане, системите за ранно оповестяване при аварии, природни бедствия и терористични актове и системата на 112 ще взаимодействат като обменят информация. Очаква се това взаимодействие да намали жертвите и травмите, материалните загуби, както и да играе превантивна роля по отношение на потенциални рискове и заплахи, съобщи Цветомир Цеков. Гражданите в застрашени зони ще получават чрез системата 112 на мобилните си телефони текстови съобщения (SMS) с точни данни за кризисни събития, както и инструкции за действие на територии с повишен риск. Те ще съдържат разбираема и достъпна информация за потребителите, а данните за тяхното местоположение ще бъдат гарантирани в съответствие с Директивата за регламента за правото на неприкосновеност на личния живот и електронни комуникации.

Официални гости на събитието бяха зам.-областният управител на Стара Загора Петя Чакърова, старши комисар Красимир Шотаров, зам.-директор на ГД ПБЗН, комисар Стоян Колев, директор РДПБЗН Стара Загора, Николай Николов, отдел „Опазване на обществения ред и управление при кризи при Община Стара Загора и Емил Ботушаров, управител на „ИТА ИНЖЕНЕРИНГ“ ООД, фирмата изпълнител на проекта.

Проектът се изпълнява от Дирекция „Комуникационни и информационни системи” при МВР и се финансира по Фонд „Вътрешна сигурност“.

10 май 2019

Мартенска благотворителна изложба базар

„Купете си от тези мартеници. Те са заредени с много положителна енергия и ще донесат късмет на вас и на вашите близки”.

„Купете си от тези мартеници. Те са заредени с много положителна енергия и ще донесат късмет на вас и на вашите близки”. С тези думи директорът на Дирекция „Национална система 112” Цветомир Цеков откри Мартенска благотворителна изложба базар да набиране на средства в помощ на лечението на Христо Кунчев от Добрич. Той отбеляза, че благотворителните инициативи са се превърнали в традиция за служителите на Дирекция „Национална система 112”, които получават първи тревожния зов за помощ от изпадналите в беда и изрази увереност, че Христо Кунчев скоро ще оздравее и ще се завърне сред приятелите и колегите си.

С думи на благодарност към присъстващите се обърна директорът на Дирекция „Обществени поръчки” - МВР г-н Георги Балабанов, по чиято идея се провежда събитието.

В благотворителната инициатива се включиха служители от ГД „Пожарна безопасност и защита на населението”, дирекции „Национална система 112”, „Обществени поръчки”, „Европейски съюз и международно сътрудничество“ и КИС, Институт по психология – МВР, СДВР, РУ МВР Луковит, Планинска спасителна служба, Столичен инспекторат, Фондация „Емил Шарков” и др.

Христо Кунчев е началник на Териториална полиция и ръководи кварталните полицаи в Добрич. Преди година лекарите откриват, че има автоимунно заболяване, което е увредило бъбреците му. Необходимо е да бъдат събрани 40 000 долара за бъбречна трансплантация, която ще бъде извършена в клиника в Турция.

27 фев 2019

ДНС 112 стартира обучителни срещи с регионалните структури на Съюза на глухите в България

Експерти от районните центрове 112 стартираха обучителни срещи с регионалните и териториални организации на Съюза на глухите в България

Експерти от районните центрове 112 стартираха обучителни срещи с регионалните и териториални организации на Съюза на глухите в България. Целта е запознаване с ново внедрената услуга - достъп на хора със слухови и/или говорни увреждания до телефон 112. Потребителите на услугата ще получат методическа помощ и съдействие при регистрация и работата с мобилното приложение.

Услугата е факт от края на месец януари и работи с пълната си функционалност през Интернет чрез мобилно приложение за телефони с мобилни платформи Android, iOS и Windows Mobile, както и стационарни и преносими компютри чрез уеб базирано приложение, достъпно през уеб браузър на адрес 112. mvr.bg.

19 фев 2019

Как работи телефон 112

Кога звъним на 112