МВР

Дирекция "НС 112"

 

Стоян Граматиков: 60% гражданите на България са запознати с работата на телефона 112

02 юни 2010

Интервю на радио "Фокус" с директора на “Национална система 112” Стоян Граматиков - 11 февруари 2010 г.

Водещ: Първият ми въпрос към Вас е защо точно днешният ден е избран за Европейския ден на телефона за спешни повиквания 112?


Стоян Граматиков: През 1991 година на този ден 11 февруари ЕК взема решение в рамките на съюза да бъде внедрен телефонен номер за спешни повиквания 112, който да бъде единен за общността. Поради тази причина трите основни институции на ЕС – Европейската комисия, Европейския парламент, Европейски съвет, подписаха декларация, с която официализираха денят 11 февруари като празник на телефон 112.


Водещ: Свикнаха ли хората да използват този номер, вместо да звънят поотделно на полиция, пожарна, бърза помощ?


Стоян Граматиков: Телефон 112 набира все по-голяма популярност сред гражданите, което спомага за популяризиране на услугата. Това не е нещо, което става изведнъж. Това става постепенно с усилията на колегите от пресцентъра.


Водещ: Ако може изобщо да бъде направена такава статистика, може ли да кажем за какво най-често се звъни на спешния номер?


Стоян Граматиков: Много е разнообразен типът на инцидентите, който се обслужват на телефон 112. Най-често се звъни при нарушаване на обществения ред, при необходимост от спешна медицинска помощ, при пожари, бедствия, аварии, катастрофи, наводнения. Също така телефона се изполва при необходимост от намесата на КАТ при пътно-транспортни произшествия. Това са най-общо случаите, който обслужва телефон 112.


Водещ: Има някои много интересни детайли за чисто техническото набиране на номера, като примерно, че става от заключена клавиатура, даже, доколкото си спомням, и без батерия. Нека припомним тези полезни детайли.


Стоян Граматиков: Телефон 112 е безплатен, той може да бъде избиран директно без код на населеното място, т.е. 112 без кода на града, може да бъде избиран от телефон със заключена клавиатура и е достъпен от всяка една точка на страната, считано от 30 септември 2008г. Навсякъде, където съответни телекомутационен оператор, има покритие и телефон 112 е достъпен.


Водещ: Има ли нужда България от повече популяризиране на този номер?


Стоян Граматиков: Ако си спомняте резултатите  от последното проучване на ЕК, представена  от „Евробарометър”, България беше сред страните с най-информираните граждани в рамките на съюза по отношение  на услугата към телефонен номер 112. Проучването показа, че 60 % гражданите на територията на страната са запознати с работата на телефона. Това е един много висок процент, но останалите 40% не са за пренебрегване и ние работим в посока за популяризиране на услугата на номер 112.


Водещ: По какъв начин се работи за това?


Стоян Граматиков: Организираме различни мероприятия. Не отдавна направихме такова в Благоевград, в Югозападния Университет. Пред студенти представихме работата на системата. Също така и те зададоха и своите въпроси. Това е една от формите под които провеждаме кампаниите.


Интервю на Антонина НИКОВА.

 23 май 2017 | 18:05