Европейският проект 112
![]() |
|
На 11 февруари 1991 г. Европейският съюз взема решение за създаване на телефон за спешни повиквания - 112. Датата е символична, защото съдържа в себе си цифрите на спешния номер. Решението е утвърдено на 29 юли същата година. Така се поставя началото на услугата 112, която гарантира безопасността на 500-милиона граждани, които живеят и пътуват в рамките на ЕС.
Европейският номер за спешни повиквания 112 е въведен като допълнение към националните номера за спешни повиквания, за да улесни достъпа до службите за спешно реагиране при извънредни ситуации в европейските страни. Директивите на ЕС изискват от дължавите-членки да обезпечат своите граждани с безплатен достъп до тези служби при набиране на 112 от мобилен или стационален телефон, далекосъобщителните оператори да предоставят информация за локализацията на повикващия, което е от особено значение когато лицето не е в състояние да посочи своето местоположение. В отговор на това, повикванията 112 трябва да предоставят на гражданите адекватен отговор и реакция. На практика това означава, че качеството на услугата 112 трябва да бъде едно и също, независимо от това дали телефонът се използва като национален номер или в страните от ЕС. И накрая, страните от Съюза трябва да информират своите граждани и посетители за съществуването на 112 и за случаите, в които да го използват. С цел да насърчи и подпомогне страните от ЕС при гарантирането и задоволителното функциониране на телефон 112 в рамките на ЕС.
И докато досега Комисията съсредоточаваше своите усилия в осигуряването и достъпа до телефон 112 във всички държави-членки, днес акцентът е поставен в превръщането на 112 в надеждна услуга в цяла Европа и в инициране на информационни кампании за неговото популяризиране. Въпреки, че информираността за телефона значително се е повишила през последните години, изследванията на Европейската комисия сочат, че все още европейските граждани не са достатъчно добре информирани относно съществуването и функциите на 112. Те не са наясно, че могат да ползват номера в целия ЕС. Дори в страни, където 112 е обществено разпознаваем като национален номер за спешни повиквания, малцина знаят, че този номер функционира и в други страни от ЕС. Значителен е процентът на срещалите езикови проблеми в чужбина при ползването на услугата 112, което показва, че чуждоезиковият капацитет на центровете 112 трябва да бъде подобрен. Ето защо Комисията насърчава държавите-членки да засилят своите усилия в посока повишаване на информираността за функциите, предназначението и обхвата на телефон 112, в подчертаването на социалната значимост и ползите от спешния номер, в споделянето и обмена на опит, в засилването на мрежи по различни технически, икономически, правни и организационни въпроси на ниво ЕС. Комисията регулярно осъществява обмен на позиции и гледни точки със страните-членки в рамките на Комитета по комуникации и очертава най-добрите практики при въвеждането и работата на 112.
През 2009 г. Европейската комисия, Европейският Парламент и Съвета на Европа приеха съвместна декларация за създаване на „Европейски ден 112”, който да се отбелязва на 11 февруари всяка година в страните от Общността. На този ден европейските институции и държавите-членки организират инициативи, с които в общественото пространство се огласява информация за Единния европейски номер за спешни повиквания 112 – информационни кампании, пресконференции и др. На официална церемония в Брюксел ЕК награждава герои и политически лидери в няколко категории - за кураж на населението, на дете или представител на служба за спешна помощ, за постигнати резултати на спешни служби и за граждански инициативи. Обявяват се резултатите от ежегодното проучване на „Евробарометър” за популярността и нивото на обслужване на 112 в Европа. Тази година ЕК стартира многоезичен уебсайт 112 с достъпна и актуална информация за номер 112 в целия ЕС за повишаване информираността за телефона и нови интерактивни игри, насочени към децата.
За да насърчи знанията и правилното използване на телефон 112 в Брюксел беше учредена Фондация „112”, която работи в тясно сътрудничество с европейските служби за спешна помощ с акцент върху високото ниво на качество на услугата. Фондацията предложи на всички европейски страни да определят посланик на 112 - общественоизвестна личност на национално ниво, която да използва своя талант за популяризиране на 112 в страната си.
Асоциацията на Европейския номер за спешни повиквания (EENA), създадена през 1999 г., също работи активно за насърчаване на 112 през последните години. Асоциацията инициира и след проведен конкурс по интернет избра текст за химн на 112, /линк към химна/ който беше изпълнен за първи път от певицата Нора Ноян в Европейския парламент на 11 февруари 2009 г.
Повече информация за Фондация „112” можете да откриете тук.
Повече информация за EENA можете да откриете тук.