МВР

Дирекция "НС 112"

 

112 в България

Националната система 112 включва шест центъра за приемане и обслужване на спешни повиквания към телефон 112, които са изградени във всеки от районите за планиране, определени със закона за регионалното развитие – София, Русе, Монтана, Бургас, Кърджали и Варна.

Пилотният образец на телефон 112 стартира през юли 2007 г. в столицата. С неговото разширение от 3 юли 2008 г. той обхвана и областите София, Софийска, Кюстендил, Перник и Благоевград. От 3 юли 2008 г. в реална експлоятация е център 112 – Русе, който обслужва областите Русе, Силистра, Разград, Велико Търново и Габрово. Центъровете 112 в Монтана и Бургас отвориха врати на 28 август 2008 г. и обслужват Северозападния район за планиране (областите Монтана, Враца, Видин, Плевен и Ловеч) и Югоизточен район на планиране (областите Бургас, Сливен, Стара Загора и Ямбол). Със стартирането на районните центръве 112 в Кърджали и Варна на 30 септември 2008 г., телефон 112 в България има 100% национално покритие и е достъпен от всяка точка на страната.

Центровете 112 са взаимно заменяеми. Системата е 100% хомогенна, което прави възможно всеки център да приема повиквания от всяка точка в страната (включително географски области извън съответния район за планиране). Гражданите се обслужват по един и същ начин във всички центрове, което прави системата 112 много гъвкава в два случая. Първо, ако няма свободни оператори в един център, обажданията се пренасочват автоматично към свободни оператори в друг център. Второ, ако един от центровете не е достъпен поради повреда, обажданията към него се пренасочват към друг център.

Данните за местоположението на повикващия се предоставят от телекомуникационните оператори. В центровете 112 се получава информация за местоположението на повикващия автоматично в момента на приемане на повикването от оператор (call taker), чрез “push” метод. Точността за мобилните оператори е на ниво клетка.

Единният телефонен номер 112 беше въведен успоредно със съществуващите национални номера за спешни повиквания, които ще продължат да функционират, докато 112 стане популярен сред българските граждани. Въвеждането на 112 максимално улеснява хората, защото спестява време, ресурс и при нужда те трудно се ориентират кой от спешните номера 150, 160, 165 или 166 да изберат. В системата 112 са включени Министерството на вътрешните работи – Полиция, Пожарна безопасност и защита на населението; Министерството на здравеопазването - Спешна медицинска помощ и НМКЦ; Министерството на транспорта - Морска администрация „Морско спасяване” и Български червен кръст - Планинска спасителна служба.

От юли 2007 г. телефон 112 в България има национален символ - запазен графичен знак, визуализиращ по високохудожествен начин представата за осъществяване на бързи контакти при възникване на извънредни ситуации. Логото на телефон 112 е на младия графичен дизайнер Георги Павлов от Сливен и е избрано измежду 120 проекта на 53 автори.

Районен Център 112 - Монтана

Районен Център 112 - Русе

Районен Център 112 - Варна

Районен Център 112 - София

Районен Център 112 - Кърджали

Районен Център 112 - Бургас

От 30 септември 2011 г. спешните повиквания от телефони 150, 160 и 166 - Спешна медицинска помощ, Полиция и Пожарна безопасност и защита на населението - са пренасочени към телефон 112. Те продължават да функционират, но когато бъдат набирани, обажданията постъпват в центровете 112.

Новини

Участие на експерти от 112 в годишната конференция на EENA

Българската система 112 беше представена на годишната конференция на Асоциацията на европейския спешен номер 112 (EENA) в Рига, Латвия.

Българската система 112 беше представена на годишната конференция на Асоциацията на европейския спешен номер 112 (EENA) в Рига, Латвия.

В панел „Приемане на спешни повиквани по света“ държавният експерт от ДНС 112 Зеки Малунски запозна участниците с текущия модел на системата в България и следващото поколение проекти и реформи, които предстоят да бъдат имплантирани в нея. Презентацията предизвика дискусия сред участниците с акцент предизвикателствата пред 112 и пандемията от КОВИД 19.

В конференцията участват представители на системите 112 от Европа, Обединеното кралство и други държави извън ЕС. Специален гост е Фиона Лии от Google.

Презентацията на Национална система 112 – България ще бъде достъпна онлайн  от  25 октомври на интернет страницата на EENA.

07 окт 2021

Представяне на Национална система 112 на уебинар на Европейската асоциация на спешните номера (EENA)

Експерти от Дирекция „Национална система 112“ – МВР представиха Националната система 112

Експерти от Дирекция „Национална система 112“ – МВР представиха Националната система 112 на уебинар, организиран от Европейската асоциация на спешните номера (EENA) – Брюксел, в който участваха над 70 представители от партньорските служби на страните-членки и на европейски институции, свързани с дейността на  Единния европейски номер за спешни повиквания 112.

Зеки Малунски, държавен експерт в ДНС 112 и Стилиян Велчев, началник сектор „Координация и системно администриране“ в Районен център 112 Русе презентираха действащата система за приемане и обработка на спешни повиквания, внедрени и в процес на внедряване допълнителни услуги, съгласно европейското законодателство, както и бъдещи проекти, реформи и планове за изграждане на система от Ново поколение – NG 112. Презентацията предизвика голям интерес, в резултат на което бяха зададени множество въпроси.

Възможността, предоставена от EENA, е безспорно признание за добрите резултати, постигнати в последните години от Националната система 112. Поредицата семинари продължава, като в следващия уебинар през месец май, Франция ще представи своята система 112.

Повече информация за уебинара, презентацията и запис на българското представяне може да намерите на следния линк: https://eena.org/webinars/emergency-communications-reforms-in-bulgaria/ 

06 апр 2021

Дирекция „Национална система 112” отбеляза Европейския ден на телефон 112

Той се проведе под мотото „Да кажем „Благодаря“ на хората, които винаги ни помагат

Европейският ден на телефон 112 беше отбелязан със zoom връзка под мотото „Да кажем „Благодаря“ на хората, които винаги ни помагат“. И тази година България се включи в инициативата на  Европейската асоциация на спешните номера, която призова  гражданите да споделят в социалните мрежи своята лична история. В дирекция „Национална система 112“ са получени над 500 благодарности на граждани за оказана помощ и съдействие в извънредна ситуация, две от които с видеобръщения.

От името на министър Христо Терзийски, зам.-министър Милко Бернер се обърна към служителите от дирекцията и им благодари за всеотдайния труд и съпричастност към проблемите на хората. Той ги увери, че ръководството на МВР ще продължи да утвърждава единния номер 112 като съвременна европейска услуга, осигуряваща високи стандарти при търсенето и получаването на помощ и гарантираща здравето, живота и сигурността на гражданите в риск.

Поздравление към служителите на „Национална система 112“ в деня на техния професионален празник поднесоха зам.-министър Михаил Златанов, зам.-главният секретар на МВР главен комисар Стоян Темелакиев, директорът на ГДПБЗН главен комисар Николай Николов, зам.-директорът на ГД „Национална полиция“ старши комисар Благородна Макева, зам.-министърът на здравеопазването д-р Бойко Пенков, зам.-председателят на Агенцията по безопасност на движението по пътищата Анжелина Тотева, директорът на дирекция „Аварийна помощ и превенция“ в Столична община Красимир Димитров, говорителят на ЦСМП-София Катя Сунгарска, председателят на БЧК акад. Христо Григоров и председателят на младежката организация на СГБ Росица Караджова.

Работата на системата 112 в условия на пандемия беше отчетена от директора на Национална система 112 Цветомир Цеков и началника на РЦ 112 София. От името на административния секретар на МВР Бойко Славчев и директора на ДНС 112 бяха наградени служители, доказали висок професионализъм.

През 2020 г. са приети 3 619 998 повиквания, от които 2 137 288 с конкретни искания на граждани за оказване на помощ (реални сигнали). Към службите за спешно реагиране са изпратени 1 423 119 инцидента, което е с 4,2 % увеличение спрямо 2019 г. Запазена е тенденцията на увеличение на относителния дял на регламентираните повиквания от общия брой приети  – 59% за 2020 г. и 53% за 2019 г.  Злоумишлените обаждания са намалели с над 50 000 броя, вследствие на предприетите мерки от ДНС 112 и СДВР/ОДМВР за търсене на отговорност и издаване на наказателни постановления на граждани, злоумишлено използващи телефон 112. Сигналите, предадени към полиция, са се увеличили с 6,26 %. Наблюдава се намаление с 11,76% на сигналите за престъпления против личността, с 20% - на тези за пътнотранспортни произшествия и с 15 % - към звената на пожарна и аварийна безопасност.

Сигналите към Центровете за спешна медицинска помощ са се увеличили с 2,16 %, същата тенденция – с 14,98% се наблюдава и към Планинска спасителна служба, ИА „Морска администрация”, Агенция „Пътна инфраструктура”, Изпълнителна агенция по горите и общините.

Значително е намалял броят на сигналите за терористични актове, бедствия, за инциденти и събития с животни, за аварии и за изгубени и бедстващи хора.

Средно на ден центровете 112 са обслужвали по 9 888 повиквания.

 

 

 

11 фев 2021

Как работи телефон 112

Кога звъним на 112