МВР

Дирекция "НС 112"

 

112 в България

Националната система 112 включва шест центъра за приемане и обслужване на спешни повиквания към телефон 112, които са изградени във всеки от районите за планиране, определени със закона за регионалното развитие – София, Русе, Монтана, Бургас, Кърджали и Варна.

Пилотният образец на телефон 112 стартира през юли 2007 г. в столицата. С неговото разширение от 3 юли 2008 г. той обхвана и областите София, Софийска, Кюстендил, Перник и Благоевград. От 3 юли 2008 г. в реална експлоятация е център 112 – Русе, който обслужва областите Русе, Силистра, Разград, Велико Търново и Габрово. Центъровете 112 в Монтана и Бургас отвориха врати на 28 август 2008 г. и обслужват Северозападния район за планиране (областите Монтана, Враца, Видин, Плевен и Ловеч) и Югоизточен район на планиране (областите Бургас, Сливен, Стара Загора и Ямбол). Със стартирането на районните центръве 112 в Кърджали и Варна на 30 септември 2008 г., телефон 112 в България има 100% национално покритие и е достъпен от всяка точка на страната.

Центровете 112 са взаимно заменяеми. Системата е 100% хомогенна, което прави възможно всеки център да приема повиквания от всяка точка в страната (включително географски области извън съответния район за планиране). Гражданите се обслужват по един и същ начин във всички центрове, което прави системата 112 много гъвкава в два случая. Първо, ако няма свободни оператори в един център, обажданията се пренасочват автоматично към свободни оператори в друг център. Второ, ако един от центровете не е достъпен поради повреда, обажданията към него се пренасочват към друг център.

Данните за местоположението на повикващия се предоставят от телекомуникационните оператори. В центровете 112 се получава информация за местоположението на повикващия автоматично в момента на приемане на повикването от оператор (call taker), чрез “push” метод. Точността за мобилните оператори е на ниво клетка.

Единният телефонен номер 112 беше въведен успоредно със съществуващите национални номера за спешни повиквания, които ще продължат да функционират, докато 112 стане популярен сред българските граждани. Въвеждането на 112 максимално улеснява хората, защото спестява време, ресурс и при нужда те трудно се ориентират кой от спешните номера 150, 160, 165 или 166 да изберат. В системата 112 са включени Министерството на вътрешните работи – Полиция, Пожарна безопасност и защита на населението; Министерството на здравеопазването - Спешна медицинска помощ и НМКЦ; Министерството на транспорта - Морска администрация „Морско спасяване” и Български червен кръст - Планинска спасителна служба.

От юли 2007 г. телефон 112 в България има национален символ - запазен графичен знак, визуализиращ по високохудожествен начин представата за осъществяване на бързи контакти при възникване на извънредни ситуации. Логото на телефон 112 е на младия графичен дизайнер Георги Павлов от Сливен и е избрано измежду 120 проекта на 53 автори.

Районен Център 112 - Монтана

Районен Център 112 - Русе

Районен Център 112 - Варна

Районен Център 112 - София

Районен Център 112 - Кърджали

Районен Център 112 - Бургас

От 30 септември 2011 г. спешните повиквания от телефони 150, 160 и 166 - Спешна медицинска помощ, Полиция и Пожарна безопасност и защита на населението - са пренасочени към телефон 112. Те продължават да функционират, но когато бъдат набирани, обажданията постъпват в центровете 112.

Новини

Зам.-министър Красимир Ципов: Усилията, които екипът на телефон 112 полага, гарантират максимална защита на гражданите

Усилията, които екипът на телефон 112 полага за поддържането на ефективна система за реагиране при извънредни ситуации, са от ключово значение за успешното им овладяване и гарантират максимална защита на гражданите.

Усилията, които екипът на телефон 112 полага за поддържането на ефективна система за реагиране при извънредни ситуации, са от ключово значение за успешното им овладяване и гарантират максимална защита на гражданите. Това каза при откриването на Европейския ден на телефон 112 зам. - министърът на вътрешните работи Красимир Ципов. Той пожела на служителите от Национална система 112 да бъдат все така отдадени на високохуманната кауза, на която са се посветили.

В обръщение към колегите си директорът на ДНС 112 Цветомир Цеков припомни, че тази година Националната система 112 ще отбележи десетгодишнината от старта на пълното национално покритие на спешния телефон у нас и маркира успехите и предизвикателствата пред системата. Приветствие към участниците и гостите на празника поднесе началникът на кабинета на заместник министър-председателя по икономическата и демографската политика Валери Симеонов г-жа Марияна Николова.

За професионализъм и бърза реакция при предаване на спешни сигнали с грамоти от административния секретар на МВР бяха отличени служителите от ДНС 112 Денис Карамехмедов, Стоян Вълев, Стилян Велчев, Антония Бянова и Иванка Кехайова.

С новите технически решения и предизвикателства пред системата 112 гостите запозна Констанца Бойкова, главен експерт в ДНС 112 - въвеждането на приложението за разширена мобилна локация, разработено от Гугъл, комуникации чрез социалните мрежи, използването на дронове, възможност за видеовръзка с телефон 112 и други.

Европейският ден н телефон 112 беше отбелязан с демонстрация на силите и средствата на спасителните служби. Беше симулиран пожар в сградата на ПБЗН и отработването на три сигнала на телефон 112. Последователно на мястото на инцидента пристигнаха екипи на Полицията, ПБЗН, ЦСМП-София, БЧК и Столична община, които оказаха помощ и транспортираха „пострадалите”.

Празникът уважиха зам. - главният секретар на МВР Георги Арабаджиев, зам.-министърът на здравеопазването д-р Бойко Пенков началникът на политическия кабинет на министъра на вътрешните работи г-жа Анжелина Тотева, главният секретар на МЗ Красимир Гигов, директорът на ГД "Национална полиция" главен комисар Христо Терзийски,  директори и представители на МВР, МЗ, МИТС, ЦСМП София, БЧК, АПИ, Асоциацията на пострадали при катастрофи.

През 2017 г. в Националната система 112 са приети 4 066 274 повиквания, от които 2 051 091 са с конкретни искания на граждани за оказване на помощ (реални сигнали). От тях 1 531 657 са насочени към различни служби за спешно реагиране.

Средно на ден са приети 11 140 повиквания при 12 021 за 2016 г.

Общият брой приети повиквания за 2017 г. е намалял със 7.6%, спрямо приетите 4 399 791 през 2016 г., като броят на регламентираните повиквания е намалял с 1,1%, а на нерегламентираните – с 13,4%.

09 фев 2018

Телефон 112 – тема в платната на млади художници

Търсенето и получаването на помощ при извънредни ситуации посредством телефона за спешни повиквания пресъздадоха талантливи художници в платната си. Със средствата на изобразителното изкуство те визуализираха пожари, бедствия и инциденти, налагащи ползването на телефон 112.

Картините на младите таланти приюти композиция в Националния дворец на децата в столицата, където днес се състоя церемония по награждаване на отличените творби в областния етап на XIV-тия конкурс за детска рисунка „С очите си видях бедата”. Традиционно организатор на инициативата е СД „Пожарна безопасност и защита на населението” – МВР в партньорство с МОН и БЧК. Над тридесет отличени художествени произведения илюстрираха впечатляващ прочит на правилата и моделите на поведение при бедствия от природен и техногенен характер.

Гости на събитието бяха експерти от РУО София-град, Дирекция „Национална система 112” – МВР, БЧК, педагози от столични училища и детски градини.

19 май 2017

Второкласници се запознаха с работата на телефон 112

По покана на ръководството на столичното 6 ОУ „Граф Игнатиев”, експерти от Дирекция „Национална система 112” гостуваха в училището.

Те запознаха над осемдесет второкласници с работата на спешения номер. Специално подготвена презентация дефинира ситуациите, в които се търси помощ на 112, обхвата на услугата и глобите, грозящи авторите на злоумишлени обаждания. Проведената викторина потвърди отличното усвояване на поднесения материал.
Зам.-директорът на училището г-жа Виолета Красналиева благодари за отзивчивостта и професионално поднесените материали и изказа желание за бъдещи контакти. Тя препоръча да се работи с тази възрастова група, тъй като натрупаните знания и умения остават трайни във времето и формират култура за реакция при извънредни ситуации.

03 май 2017

Министър Пламен Узунов: Няма да пожаля сили и средства, за да защитя вашето професионално достойнство

„Вие сте хората, на които разчитаме 24 часа в денонощието да бъдат посредник между нас и спасителните служби, гарантирате нашия живот, здраве, сигурност и имущество“.

С тези думи министърът на вътрешните работи Пламен Узунов се обърна към служителите от Национална система 112 по повод Европейския ден на Единния номер за спешни повиквания - 11 февруари. Министър Узунов увери екипа на ДНС 112, че познава проблемите им. „На път сме да решим някои от тях и няма да пожаля сили и средства, за да защитя вашето професионално достойнство“, каза още министърът. В приветствието си към хората, призвани да бъдат първите, които получават тревожен апел в извънредна ситуация, той изрази благодарност за усилията, които целият екип на Национална система 112 полага за поддържането на ефективна система за реагиране при извънредни ситуации. Вътрешният министър посети столичния център 112, където се запозна с условията за работа и проследи процеса на приемане, отработване и предаване на получените сигнали от операторите на 112 към службите за спешно реагиране.

Беше представена презентация, посветена на използването на социалните медии и съвременните мобилни комуникационни устройства в извънредни ситуации, тема, зададена от Европейската асоциация на спешните номера в Брюксел. В дискусията се включиха директорът на ДНС 112 Цветомир Цеков, старши комисар Красимир Шотаров, директор на дирекция „Оперативни дейности” при ГДПБЗН – МВР, главният дежурен в ОДЧ на СДВР Найден Тодоров, д-р Анелия Георгиева, директор на ЦСМП Кюстендил, председателят на БЧК акад. Христо Григоров и директорът на дирекция ”Аварийна помощ и превенция” в Столична община Красимир Димитров.

Със заповед на министъра на вътрешните работи за образцово изпълнение на служебните си задължения, с грамоти бяха наградени началниците на Районни центрове 112 в Бургас и Кърджали Наталия Миткова и Елена Паскалева.

Празникът уважиха генералният директор на БЧК проф. д-р Красимир Гигов, директори и представители на главни дирекции и дирекции от МВР, МЗ, Столична община, АПИ, ПСС, Съюза на глухите в България и от службите за спешно реагиране от София и областите София, Перник, Благоевград и Кюстендил.

10 фев 2017

Как работи телефон 112

Кога звъним на 112