Живописните платна са малка част от богата колекция от художествени произведения от фонда на Музея със сюжетно и стилово многообразие. Те представят теми, свързани с дейността на МВР по опазване на обществения ред и противодействие на престъпността, противопожарната безопасност, охрана на държавната граница, контрола на движението по пътищата и др. от различни периоди на 131-годишната история на Министерството на вътрешните работи. Камерната експозиция от 9 платна представя български майстори на четката от 1980-те години и предизвиква интерес с това, че творбите са показвани еднократно в общи и национални художествени изложби и остават неизвестни за широката публика. Пред посетителите са “непознатите” картини, разкриващи полицейския и живия живот. Малко са случаите и поводите, когато творците посягат към четката и перото да нарисуват или опишат действително непознатото. Защо непознатите картини! Нарисувани и изживени, десетилетия стоят в музейните фондове, като че ли да покажат че отдавна са забравени идеите и мечтите, с които са рисувани. Социално поръчани (нека употребим този израз), те и до днес носят особен заряд със своите качества: младост, възторженост, чувственост. Във фондовете попадат чрез откупка след преминала успешна изложба или чрез контракт и договаряне за цена и собственост. Кои картини и кои художници се връщат на публиката? Картини, рисувани в края на 70-те и началото на 80-те, в общия порив на отбелязването на 1300-годишния юбилей на българската държава, в условията на отстояването и доказването на “соцреализма”, днес техният стил е определян като “експресивен реализъм”. Художници, на практика осъществили идеята за децентрализация на художествения живот в страната, създали многобройни “провинциални” групи на СБХ (те рисуват във Варна, Русе, Кюстендил, София). Не всички са известни на широката публика. Но всички имат една обща черта: доверието към службите за обществен ред. Това са хората, които показват героичното и възвишеното, скромното и ежедневното в труда на служителя от МВР.
1. “Портрет на Васил Левски” на Сергей Ивайлов. Левски е привличал величини като Борис Ангелушев, Калина Тасева, Васил Стоилов. Може би не случайно Ивайлов предоставя картината си на фонда на МВР. Художникът, автор на копие на Мона Лиза, изложено в Лувъра едва ли знае, че Левски е човекът употребил и въвел понятието “полиция” в неговия съвременен европейски смисъл на думата в глава VІІ от Наредата до работниците за освобождение на България от 1871 г. |

2. “Стоп” на Димитър Трайков. Модерният Сталкер от Варна, днешният гуру на модерният дизайн рисува тази картина през 1982 г. и още три със сюжет, свързан с охраната на обществения ред. “Имаше тесни връзки между органите и художниците - сподели с мен - имахме много приятели в пожарната, КАТ, сред граничарите”. |

3. Хиперреалистичното търсене на Мая Горова откриваме в “Проверка” от 1984 г. Софийската художничка е известен автор на пейзажи, натюрморти и символното претворяване върху платното на човешката история и философия. Нейният предметен свят, изпипан до най-дребния детайл, излъчва ритуалната способност на вещите да прелеят извън човешкото време. За нея Светлин Русев казва: “Тя не илюстрира, не обяснява, тя превежда различните култури чрез своите видения за доброто”. |

9. „Обикновен зимен ден” ни представя декоративната живопис на Ради Неделчев. Критиката го определя като безспорен, автентичен наивист в нашата живопис (през 1971 г. печели награда на световната изложба на наивистите в Париж). Характерни за него са пейзажите с колоритните наблюдения върху годишните времена. Известен е като художник на зимата. Предпочитанието му към зимата има обяснение - белият фон отчетливо откроява цялостната композиция и детайлите, отделните фигури в нея. В картините си Ради Неделчев възпроизвежда своя свят от спомени, на бликаща жизненост, своята идея за душевна бяла чистота. Там стои споменът за служителя на реда като преоценка на изгубеното – реда и спокойствието. |
Тази проява е първата от поредица камерни изложби, които целят популяризирането (включително и чрез електронни средства за информация) на малко познати творби на големи български автори от художествената колекция на Музея на МВР – Стоян Венев, Ненко Балкански, Любен Зидаров, Александър Поплилов, Бисера Прахова, Христо Брайков, Петър Чуклев, Христо Нейков, Румен Скорчев и много други. Картините са подготвени за изложба благодарение на усилията на Петър Станков и работна група от Музея на МВР със съдействието на Академията на МВР. Изготвили: Петър Станков и работна група – Музей на МВР Проф. Стефан Симеонов – Академия на МВР
|